Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Korku Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 4 - 06 Aralık 2019, ss.21
Bu çalışmanın amacı Julian Barnes’ın Zamanın Gürültüsü (The Noise of Time)
adlı romanını Brian Massumi’nin korkuyu duygulanımsal bir gerçeklik olarak
kavramsallaştırdığı afekt kuramı çerçevesinden incelemektir. Massumi’ye göre
korku tehditkar geleceğin bugün hissedilen gerçekliğidir. Bir başka deyişle,
korku, bugün olaylar düzeyinde bir gerçekliği olmayan şeyin his yoluyla bir varlık
kazanmasıdır. Her bir duygulanımın politik bir boyut taşıdığının altını çizen
Massumi, “The Future Birth of Affective Fact” adlı makalesinde gelecekte başa
gelebilecek olana karşı bugün duyulan korkunun iktidar sahiplerinin elinde
bugünü kontrol etmenin bir aracına dönüşmesini tartışır. Barnes’ın Stalin dönemi
Sovyet Rusyası’nda hayat sürmüş olan Shostakovich’in yaşamını konu ettiği
romanı Zamanın Gürültüsü, bestecinin “korkmuş bir adam” (“a frightened man”)
olarak portresini çizerken tam da bu meseleyi görünür kılar. Shostakovich’in
gerçekliğini şekillendiren şey olaylardan ziyade duygulanımlar ve bunlardan en
ön planda olanı da korkudur.