Uçağın Taban Kirişine Robust Tasarım Uygulaması


Creative Commons License

Çelik A., Güneş T., Kayhan M., Tanbaşı U., Köksal G., Özdemirel N. E.

Endüstri Mühendisliği, cilt.12, sa.3, ss.18-31, 2001 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2001
  • Dergi Adı: Endüstri Mühendisliği
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.18-31
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Uçak sistemlerinin tasarımında dikkat edilmesi gereken çok sayıda değişken vardır. Tasarımcı bunlardan kontrol edebileceklerinin seviyelerini belirlerken, kontrolü dışındaki faktörlerin uçağın performansı üzerindeki etkilerini de hesaba katmalıdır. Bu çalışmada bir uçağın taban kirişinin optimal parametre değerleri robust tasarım metodolojisi kullanılarak elde edilmiştir.

Mevcut sistemin analizi ve tanımlanmış mekanik modeller ışığında, önemli faktörler ve bunlar arası etkileşimler belirlenmiştir. Bu doğrultuda, istatistiksel deney tasarımı yapılmış, buna göre veri toplanmış ve yanıt fonksiyonları ampirik bir modelle geliştirilmiştir. Bu model kullanılarak, tasarım parametrelerinin optimizasyonu doğrusal olmayan programlama yoluyla gerçekleştirilmiştir.

Floor beam of a cargo airplane is designed using robust parameter design principles.