X. Uluslararası Türk Dili Kurultayı, Ankara, Türkiye, 26 Eylül 2024, ss.1-10
İşaret dilleri
sağır popülasyonların doğal dilleridir (Baker ve Woll, 2008).
Karşılaştırılabilir dil edinim koşulları altında, sağır bebeklerin doğumu takiben
işaret diline maruz kaldığı durumlarda, işaret dili edinimi ile konuşma dili
edinim süreçleri arasında fark yoktur (Newport ve Meier, 1985). Yani, sağır ve
işiten bebekler dil edinim aşamaları (babıldama, ilk kelimeler, ilk kelime
ikilileri) aynı sıra ile başarırlar (Marentette ve Mayberry, 2000; Newport ve
Meier, 1985; Pizzuto, 2000). Nitekim, işitme engelli çocuklar ilk işaretlerini,
konuşan çocukların ilk kelimelerini söylemesine kıyasla 1,5 – 4,5 ay erken
yaparlar (e.g., de Villiers ve de Villiers, 1978). Bu erken edinimin altında
yatan faktörün işaret dillerinde dilbilgisel form ve bu formun neyi temsil
ettiğini görsel-uzamsal bir şekilde gösteren ikonik temsiller olduğu düşünülür
(Ortega, 2017). Birçok çalışma ikonik temsillerin işaret dilini doğuştan
öğrenen işitme engelli çocukların kelime dağarcığı gelişimindeki önemini
göstermiştir (örn., Caselli ve Pyes, 2017; Sümer vd., 2017). Ancak, işitme
engelli doğan çocukların çok büyük bir kısmı işaret dilini çok geç (Mitchell ve
Karchmer, 2004), 5 yaşından sonra bir işitme engelliler okuluna başlayınca
öğrenir, ve dolayısıyla birçok dil becerisi konusunda işaret dilini erken
edinen çocuklara göre geri kalır (örn., Lillo-Martin vd., 2020). Bu bidiride,
işaret dillerindeki ikonik temsillerin kelime dağarcığı ve objeler arası
uzamsal ilişkilerin belirtilmesinde kullanılan dil yapılarının gelişimdeki
rolünü araştırdığım çalışmaların ampirik bulgularını sunacağım (Karadöller vd.,
2017, 2021b, 2023, 2024). Bu çalışmaların sonuçları ikonik temsillerin
kolaylaştırıcı rolünü geç ve tutarsız dil edinim süreçlerine rağmen işaret
dilini geç edinen çocuklar için de göstermektedir. Dolaysıyla, sonuçlar işaret
dilini geç edinen çocuklar için geliştirilecek müdahale ve eğitim
programlarında ikonik temsillerin işaret dilinin temel özelliklerinden biri
olarak ele alınmasının altını çizmektedir.