Sözlü İş Yeri Söylemi Araştırma Süreci: Yöntemsel ve Bağlamsal Zorluklar ve Çözüm Önerileri


Creative Commons License

Özbakış Ö.

36. ULUSAL DİLBİLİM KURULTAYI, Kayseri, Turkey, 11 - 12 May 2023, pp.61

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Kayseri
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.61
  • Open Archive Collection: AVESIS Open Access Collection
  • Middle East Technical University Affiliated: Yes

Abstract

İşyeri konuşma ve işyeri uygulamalarının özelliklerini araştırmak, insan deneyimini anlamanın önemli bir parçasıdır (Vine, 2017). Dilbilimciler ve özellikle sosyal dilbilimciler ve uygulamalı dilbilimciler, işyeri etkileşimini, işyeri hiyerarşilerinin her seviyesinde ve tüm sosyoekonomik kategorilerde çalışanlar da dahil olmak üzere kuruluşlar, işletmeler ve kurumlar gibi çok çeşitli ortamlarda analiz etmenin önemini yapılan çalışmalarla vurgulamışlardır. Bu çalışmaların sonuçları, işverenler, çalışanlar, akademisyenler, eğitmenler, eğitimciler veya sahadaki uygulayıcılar gibi birçok paydaşa pratik faydalar sağlamıştır (örn. Holmes ve Vine, 2021). Bu anlamda, işyeri etkileşimlerini araştırmak, özellikle son yıllarda çeşitli teorik yaklaşımlar ve yöntemlerle hak ettiği dikkati çekmiştir (Angouri, 2018; Holmes, 2020). Öte yandan COVID-19 sonrası bir bağlama geçerken, bu dijital dönüşümün sağladığı olanaklar, çevrimiçi ortamda profesyonel olarak çalışabileceğimizi de göstermiştir. Böylece iş yerleri hem yerel hem de küresel olarak kendi kuruluşlarındaki iletişimi geliştirmek amacıyla çevrimiçi etkileşime de önem vermeye başlamışlardır (Darics & Gatti, 2019). Bu bağlamda, bu etnografik vaka çalışması Türkiye'deki bir yazılım şirketinde hem çevrimiçi hem de çevrimdışı işyeri etkileşimi sırasında ortaya çıkan temel etkileşim kaynaklarını söylemsel ve sosyodilbilimsel bir açıdan anlamayı hedeflemektedir. Böylelikle Türkiye bağlamında ilk defa, işyeri ortamında halihâzırda uygulanmakta olan uygulamaları keşfederek ve çevrimiçi günlük toplantı verilerini saha çalışmasıyla birleştirerek, yalnızca ilgili dilbilimsel teorilerin ilerlemesine değil, aynı zamanda araştırmaya dayalı eğitim uygulamalarının oluşturulmasına katkıda bulunulacaktır. Bu panel sunumuyla, yürütülen çalışmada karşılaşılan yöntemsel ve bağlamsal zorluklar ve çözüm önerilerine odaklanılacaktır. Özellikle, işyeri veri setine erişim, katılımcılarla kurulan ilişkiler ve işbirliği süreci, araştırmacının rolü, gizlilik ve etik, çevrimiçi ve çevrimdışı verilerin birlikte kullanılarak sürdürülen analiz süreci irdelenecektir.