Investigation of the role of child directed speech on first language acquisition


Creative Commons License

Karadöller Astarlıoğlu D. Z.

in: Social Mind: Role Social Interaction in Cognitive Development, Müge Ekerim Akbulut, Editor, Vakıflar Genel Müdürlüğü Kültür Yayınları, İstanbul, pp.153-185, 2023

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Research Book
  • Publication Date: 2023
  • Publisher: Vakıflar Genel Müdürlüğü Kültür Yayınları
  • City: İstanbul
  • Page Numbers: pp.153-185
  • Editors: Müge Ekerim Akbulut, Editor
  • Middle East Technical University Affiliated: Yes

Abstract

Bebekler dil öğrenmeye hazır bir şekilde doğarlar. İlk yıl hızlı bir 

şekilde çevrelerindeki istatistiksel düzenlilikleri takip eder, ses￾leri algılar, dikkatlerini dil ile ilgili olan uyaranlara odaklarlar.1, 2

Doğumdan itibaren hem alıcı dil hem de ifade edici dil becerileri￾ni geliştirmeye başlarlar. Alıcı dil dışardan gelen dil uyaranlarını 

anlamlandırmak, ifade edici dil ise dili üreterek kullanmak şek￾linde tanımlanabilir. Alıcı dildeki gelişimi, ifade edici dil takip 

eder ve bebekler 10-12 ay arasında ilk jest, kelime ya da işaretlerini 

üretmeye başlarlar.3

 Bu süreçte farklı dillerin ses ve semantik ya￾pılarını anlamaktan, kendi ana dillerine odaklanmaya doğru bir 

yolculuk yaparlar.4, 5

 Ancak bu gelişimsel süreç çocuklar arasında 

bireysel farklılıklar göstermektedir. Dil, diğer sosyal ve bilişsel 

süreçler gibi, çocukların bireysel farklılıkları ve çevresel faktör￾lerin etkileşiminin bir sonucu olarak gelişmektedir. Sosyal bir 

zihnin bu süreçteki gelişimine katkı sağlayan en önemli çevresel 

faktörlerinden biri de çocuğa yöneltilen dildir.