Çocuğa Yöneltilen Dilin Ana Dil Edinimine Etkisinin Farklı Gruplarda İncelenmesi


Creative Commons License

Karadöller Astarlıoğlu D. Z.

Soyal Zihin: Bilişsel Gelişimde Sosyal Etkileşimin Rolü, Müge Ekerim Akbulut, Editör, Vakıflar Genel Müdürlüğü Kültür Yayınları, İstanbul, ss.153-185, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Vakıflar Genel Müdürlüğü Kültür Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.153-185
  • Editörler: Müge Ekerim Akbulut, Editör
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bebekler dil öğrenmeye hazır bir şekilde doğarlar. İlk yıl hızlı bir 

şekilde çevrelerindeki istatistiksel düzenlilikleri takip eder, ses￾leri algılar, dikkatlerini dil ile ilgili olan uyaranlara odaklarlar.1, 2

Doğumdan itibaren hem alıcı dil hem de ifade edici dil becerileri￾ni geliştirmeye başlarlar. Alıcı dil dışardan gelen dil uyaranlarını 

anlamlandırmak, ifade edici dil ise dili üreterek kullanmak şek￾linde tanımlanabilir. Alıcı dildeki gelişimi, ifade edici dil takip 

eder ve bebekler 10-12 ay arasında ilk jest, kelime ya da işaretlerini 

üretmeye başlarlar.3

 Bu süreçte farklı dillerin ses ve semantik ya￾pılarını anlamaktan, kendi ana dillerine odaklanmaya doğru bir 

yolculuk yaparlar.4, 5

 Ancak bu gelişimsel süreç çocuklar arasında 

bireysel farklılıklar göstermektedir. Dil, diğer sosyal ve bilişsel 

süreçler gibi, çocukların bireysel farklılıkları ve çevresel faktör￾lerin etkileşiminin bir sonucu olarak gelişmektedir. Sosyal bir 

zihnin bu süreçteki gelişimine katkı sağlayan en önemli çevresel 

faktörlerinden biri de çocuğa yöneltilen dildir.