8. International Eurasian Educational Research Congress, Aksaray, Türkiye, 7 - 10 Temmuz 2021, ss.450-451
Özel yetenekli öğrencilerin öğrenim gördüğü bilim ve sanat merkezleri, okullara oranla atölye ve beceri gerektiren çalışmaları daha fazla yürütmekte, proje ve bilimsel araştırma odaklı destek eğitimleri vermektedir. 2020 yılında beklenmedik bir şekilde başlayan uzaktan eğitimin ardından, 2021 yılında da Sağlık Bakanlığı tarafından açıklanan vaka sayılarına göre okullar için beklenmedik zamanlarda uzaktan eğitim ya da yüz yüze eğitim kararları verilmiştir. Bu durum öğretmenleri ders içeriklerini en az öğrenme kaybı yaşanacak şekilde düzenlemek zorunda bırakmıştır. Dünya’nın birçok ülkesinde olduğu gibi eğitim ve öğretimin COVID 19 salgın sürecinden olumsuz etkilenme derecesini azaltmak için, 2020 yılı Mart ayından itibaren Türkiye’de de zorunlu uzaktan eğitim kararı alınmıştır (Özer ve Suna, 2020; Canpolat ve Yıldırım, 2020). MEB tarafından tüm öğretim kademeleri için EBA TV, EBA internet sitesi üzerinden tanımlanan eş zamanlı ya da EBA bünyesinde eş zamanlı olmayan çevrimiçi ortamlar süreç içerisinde öğrenci ve öğretmenlerin kullanımında zamanla daha aktif hale getirilmiştir. Çeşitli e-kitaplar, sanal gezi ve etkileşimli mobil uygulamalar öğrencilerin ve öğretmenlerin kullanımları için sunulmuştur (Kırmızıgül, 2020). Bu süreçte destek eğitime ihtiyacı olan ve yaşıtlarına göre zihinsel ve sanatsal yeteneklerinde üst performanslar sergileyen özel yetenekli öğrencilerin çalışma ortamları herhangi bir yönetim ya da idare tarafından tanımlanmamış ve öğretmenin deneyimleri ile yönetilmiştir.
Uygulamalı dersler yürüten bilim ve sanat merkezleri öğretmenlerinin yaşadığı deneyimler ve geliştirdikleri dirençler sürecin yönetilmesinde önem kazanmıştır. Okullarda öğretmenlerin iletişim kanalları nispeten tanımlanmış ve öğrenme içeriklerine ilişkin konu anlatımları, soru çözüm kaynakları vs. öğrenme kaynakları il ya da ilçe milli eğitim müdürlükleri tarafından sağlanmaya çalışılmıştır. MEB tarafından yönlendirici kaynaklar veli, öğretmen ve öğrenciler için sunulmuştur (Özer, 2020). Bilim ve sanat merkezi öğretmenleri, velileri ve öğrencileri için ise çeşitli konularda online eğitimler düzenlenmekle sınırlı kalınmıştır. Sınırlı sayıda öğretmen tezsiz yüksek lisans programlarına yönlendirilmiştir.
Bu çalışmada salgın sürecinde etkinlik ve proje odaklı çalışan bilim ve sanat merkezleri fen bilimleri öğretmenlerinin salgın sürecindeki deneyimleri ve beklenmedik değişimlerle baş etme yöntemleri ve bunların kaynakları araştırılmıştır.