GENDERING OF AUTOMOTIVE INDUSTRY THROUGH TECHNICAL KNOWLEDGE AND DESIGNER-ENGINEER RELATIONS FROM THE PERSPECTIVE OF INDUSTRIAL DESIGN STUDENTS


Creative Commons License

Kaygan P.

Tasarım + Kuram, vol.14, pp.5-16, 2018 (National Refreed University Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 14
  • Publication Date: 2018
  • Title of Journal : Tasarım + Kuram
  • Page Numbers: pp.5-16

Abstract

Bu çalışma, endüstriyel tasarım öğrencilerinin gözünden otomotiv sektöründeki toplumsal cinsiyet ilişkilerini araştırmaktadır. Son sınıf stüdyosunda sanayiyle işbirliği içerisinde yürütülen iki otomotiv projesi üzerinden yürütülen çalışmanın amacı, öğrencilerin bu projelerle edindikleri deneyimler ışığında, alanyazında erkek egemen olduğu ve ‘erkeğe uygun’ algılandığı belirtilen otomotiv sektöründe kendilerine nasıl bir gelecek gördüklerini anlamaktır. 20 kadın ve 11 erkek öğrenciyle yapılan görüşmeler iki ana sorunun çevresinde yürütüldü. İlk olarak, öğrencilerin araç projesindeki deneyimlerine odaklanarak, proje ekibinin kurulmasında, firmayla ve diğer uzmanlarla ilişkilerde ve ekip içindeki işbölümünde toplumsal cinsiyetin ne ölçüde ve nasıl rol oynadığı soruldu. İkinci olarak, öğrencilerin otomotiv sektörüne bakış açıları ve lisans eğitimi esnasında bir otomotiv projesi yapmış olmanın bu bakış açısına etkisi tartışıldı. Çalışmanın bulguları, endüstriyel tasarım öğrencilerinin bakış açısından otomotiv sektörünün toplumsal cinsiyetlendirilmesinin, bu sektörde ön plana çıkan teknoloji ve teknolojinin asıl hakimi olarak görülen mühendislerle ilişkiler üzerinden gerçekleştiğini göstermektedir.