Tasarım + Kuram, cilt.14, ss.5-16, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, endüstriyel tasarım öğrencilerinin gözünden otomotiv
sektöründeki toplumsal cinsiyet ilişkilerini araştırmaktadır. Son sınıf
stüdyosunda sanayiyle işbirliği içerisinde yürütülen iki otomotiv projesi
üzerinden yürütülen çalışmanın amacı, öğrencilerin bu projelerle edindikleri
deneyimler ışığında, alanyazında erkek egemen olduğu ve ‘erkeğe uygun’
algılandığı belirtilen otomotiv sektöründe kendilerine nasıl bir gelecek
gördüklerini anlamaktır. 20 kadın ve 11 erkek öğrenciyle yapılan görüşmeler iki ana sorunun çevresinde yürütüldü. İlk olarak,
öğrencilerin araç projesindeki deneyimlerine odaklanarak, proje ekibinin
kurulmasında, firmayla ve diğer uzmanlarla ilişkilerde ve ekip içindeki
işbölümünde toplumsal cinsiyetin ne ölçüde ve nasıl rol oynadığı soruldu.
İkinci olarak, öğrencilerin otomotiv sektörüne bakış açıları ve lisans eğitimi
esnasında bir otomotiv projesi yapmış olmanın bu bakış açısına etkisi
tartışıldı. Çalışmanın bulguları, endüstriyel tasarım öğrencilerinin bakış
açısından otomotiv sektörünün toplumsal cinsiyetlendirilmesinin, bu sektörde ön
plana çıkan teknoloji ve teknolojinin asıl hakimi olarak görülen mühendislerle
ilişkiler üzerinden gerçekleştiğini göstermektedir.