Üniversite Öğrencileri İçin Bedensel Okuryazarlık Dersi Tasarımı: Algılanan Bedensel Okuryazarlık ve Öğrenci Algılarının İncelenmesi


Bulca Y., Taş H., Hürmeriç Altunsöz I.

22. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Ankara, Türkiye, 21 - 24 Kasım 2024, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş ve amaç: Bedensel okuryazarlık, küresel anlamda fiziksel aktivitedeki düşüşe karşı koymak için gelecek vaat eden bir yaklaşım olarak ortaya konulmuştur (Jurbala, 2015). Bedensel okuryazarlık kavramı sadece fiziksel becerileri değil aynı zamanda yaşam boyu fiziksel aktiviteye katılımı sürdürmek için gereken motivasyon, güven, fiziksel yeterlilik, bilgi ve anlayışı da içerir (Whitehead, 2010). Araştırmalar, bedensel okuryazarlık kavramının fiziksel aktivite (Kwan ve ark., 2020), fiziksel uygunluk (Caldwell ve ark., 2020), zihinsel sağlık ve genel iyilik hali (Jefferies ve ark., 2019; Ma ve ark., 2021) ile olumlu yönde ilişkili olduğunu göstermektedir. Literatürde bedensel okuryazarlık ile ilgili çalışmalar olmasına rağmen, üniversite öğrencilerinin bütünsel gelişimine odaklanan sınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu nedenle, bu çalışma Whitehead'in (2010) çerçevesini temel alan bir bedensel okuryazarlık dersinin üniversite öğrencilerinin algılarını nasıl etkilediğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Yöntem: Bu çalışmada karma araştırma yöntemiyle deneysel bir tasarım kullanılmıştır (örn., Creswell & Clark, 2017). Bedensel okuryazarlık dersine toplam 52 lisans öğrencisi katılmıştır. Veriler PLAYself ölçüm aracı (CS4L, 2022) ve nitel anket (bkz. Braun & Clark, 2013) kullanılarak toplanmıştır. Bedensel okuryazarlık programı, fiziksel aktiviteye dayalı çeşitli egzersizler yoluyla yeni beceriler kazandırmak için özel olarak tasarlanmış haftalık dört saatlik derslerle, birbirini izleyen yedi hafta boyunca yürütülmüştür. Çalışmada ‘Helsinki Bildirgesi Protokolüne’ bağlı kalınmıştır. Nicel analiz için tanımlayıcı istatistikler ve t-test kullanılırken, nitel veriler yansıtıcı tematik analiz kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Nicel sonuçlara göre, üniversite öğrencileri oyun alanındaki çevre puanlarını istatistiksel olarak anlamlı geliştirmişlerdir; t (51) = -2.197, p < .05). Açık havada, spor salonunda ve kendilerini tanımlama puanlarını geliştirmelerine rağmen bu skorlar istatistiksel olarak anlamlı değildir. Buna ek olarak, öğrenciler çalışmanın başına kıyasla üniversitede aktif olmaya ve fiziksel aktivite yapmaya daha fazla değer vermektedir; t (51) =-2.27, p < .05. Yansıtıcı tematik analiz yaklaşıma dayalı olarak bir tema ve beş kod ortaya çıkmıştır. 'Bedensel Okuryazarlığın Bütünsel Gelişimi' teması altındaki kodlar, 'Sosyal Katılım ve Eğlence', 'Artan Öz-farkındalık', 'Bilgi ve Eylemin Entegrasyonu', 'Rutinin Oluşturulması' ve 'Üniversite Ortamıyla Bağlantı' şeklindedir. Hem nitel hem de nicel veriler göz önüne alındığında, sonuçların yakınsak bulgular içerdiği gözlemlenmiştir. Örneğin, öğrenciler farklı fiziksel aktivite ortamlarında katılım puanlarını artırmış ve nitel veride bu görüşlerini desteklemişlerdir. Sonuç: Bu çalışma, üniversite öğrencilerine yönelik bir bedensel okuryazarlık dersinin nasıl tasarlanması gerektiğine katkıda bulunabilir. Üniversite eğitimindeki bedensel okuryazarlık programlarının, öğrencilerin bütünsel gelişimini ve fiziksel aktivite katılımlarını teşvik eden etkinliklere öncelik vermesi önerilir. 

Introduction and the aim of the study: Physical literacy (PL) has emerged as a promising approach to counter the global decline in physical activity (PA) (Jurbala, 2015). The concept of PL encompasses more than just physical skills; it includes motivation, confidence, physical competence, knowledge, and understanding needed to sustain lifelong PA participation (Whitehead, 2010). Research indicates that PL is positively associated with PA (Kwan et al., 2020), physical fitness (Caldwell et al., 2020), mental health, and overall well-being (e.g., Jefferies et al., 2019; Ma et al., 2021). Although PL has been extensively studied, limited research focuses specifically on holistically developing physical literacy among university students. Therefore, this study aims to evaluate how a PL course, grounded in Whitehead’s (2010) framework, influences university students' perceptions of physical literacy. The Design of the Study: This study employed a mixed-method experimental design (e.g., Creswell & Clark, 2017). A total of 52 undergraduate students participated in the PL course. Data were collected using the PLAYself assessment (CS4L, 2022) and a qualitative survey (e.g., Braun & Clark, 2013). The PL program was conducted over seven consecutive weeks, with four-hour weekly sessions specifically designed to introduce new movement skills through physical activity-based exercises. The study adhered to the Declaration of Helsinki Protocol. For quantitative analysis, descriptive statistics and t-tests were conducted, while qualitative data were analyzed using reflective thematic analysis. Results: Based on the quantitative results, university students improved their environmental score on the playground; t (51) = -2.197, p < .05) statistically significant. They improved their score outdoors, in the gym, and their self-description score in PLAYself. However, those scores were not statistically significant. In addition, students value being active and doing PA at university more than at the beginning of the study t (51) = -2.27, p < .05. Based on the reflective thematic approach, one theme and five codes have appeared. Codes, under ‘the Holistic Development of PL’ theme, are ‘Social Engagement and Fun’, ‘Heightened Selfawareness’, ‘Integration of Knowledge and Action’, ‘Development of Routine’, and ‘Connection with University Space’. Considering both qualitative and quantitative data, results showed convergent findings. For instance, students increased their participation scores in different environments and they supported their opinion in the qualitative survey. Conclusion: This study might contribute to how a PL course for university students should be designed and it is recommended that PL programs in university education should prioritize activities that foster holistic development of students and their PA participation