Okul Dışı Ortamlarda Gerçekleştirilen Matematik Etkinliklerinin Değerlendirilmesi: “Her Yer Matematik Projesi”


Duatepe Paksu A., Kazak S., Çontay E. G.

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.541-558, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu makalede TÜBİTAK 4004 programı desteğiyle 7. sınıf öğrencilerinin okul dışıortamlardaki matematiği fark etmelerini sağlayarak, matematik öğrenmeye yönelikmeraklarını uyandırmak, araştırma, sorgulama ve öğrenme isteklerini tetikleme amacıylagerçekleştirilmiş “Her Yer Matematik” projesinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Projekapsamında okul dışı ortamlarda matematik öğrenme etkinliklerine katılmış olmanınöğrencilerin matematiğe yönelik inançlarına ve tutumlarına etkileri incelenmiş,katılımcıların proje sürecindeki matematiksel içerik ve matematiği öğrenmeye ilişkindüşünceleri ve projeye yönelik genel değerlendirmeleri belirlenmiştir. Proje etkinliklerinekatılan 15 öğrencinin Denizli’nin bazı mimari özelliklerini inceleyerek buradakigeometrik yapıları keşfetmesi ve bitki örtüsünü tanıması, şehrin kütüphanelerinde vakitgeçirmesi, bir yandan da bu ortamlarda yer alan matematiği fark etmesi amaçlanmıştır.Bu doğrultuda kütüphane, külliye bahçesi ve mesirelik alan gibi yerlerde matematiköğrenme etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Proje etkinliklerinin öğrenciler üzerindekietkililiğini değerlendirmek üzere matematiğe yönelik tutum ve inanç ölçekleri öntest vesontest olarak kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin süreç boyunca düşüncelerinideğerlendirebilmek amacıyla yansıtıcı günlükler yazmaları istenmiştir. Bunların yanı sıraaraştırmacılar tarafından etkinlikler esnasında gözlem notları tutulmuştur. Elde edilenveriler ışığında, proje kapsamında gerçekleştirilen etkinliklerinin öğrencilerinmatematiğe yönelik inanç ve tutumlarında olumlu değişimler sağladığı belirlenmiş,öğrencilerin proje etkinliklerindeki matematiksel içerik ve matematik öğrenmeye ilişkinolumlu düşüncelerinin olduğu görülmüştür. 
In this article, it is aimed to evaluate the "Mathematics Everywhere" project, which wascarried out with the support of TÜBİTAK 4004 program, with the aim of helping 7th gradestudents realize mathematics in out-of-school environments, stimulating their curiosityabout learning mathematics, and promoting their desire to research, question and learn.In the project, the effects of participating in mathematics learning activities in out-ofschool environments on students' beliefs and attitudes towards mathematics wereexamined, and the participants' thoughts about the mathematical content and learning ofmathematics in the project process and their general evaluations about the project weredetermined. It is aimed for 15 participating students to explore some of the architecturalfeatures of Denizli, to discover the geometric structures and to get to know the vegetationhere, to spend time in the city's libraries, and to realize the mathematics in these settings.Accordingly, mathematics learning activities were carried out in places such as thelibrary, the courtyard of the Islamic-Ottoman Social complex and the park. In the light ofthe data obtained, it was determined that the project activities provided positive changesin the beliefs and attitudes of the students towards mathematics, and it was observed thatthe students had positive thoughts about the mathematical content of the project activitiesand learning mathematics