Translanguaging dynamics in the digital landscape: insights from a social media corpus


Mısır H., Işik Güler H.

Language Awareness, 2023 (AHCI) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.1080/09658416.2023.2285401
  • Dergi Adı: Language Awareness
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Arts and Humanities Citation Index (AHCI), Social Sciences Citation Index (SSCI), Scopus, Academic Search Premier, IBZ Online, EBSCO Education Source, Education Abstracts, Educational research abstracts (ERA), ERIC (Education Resources Information Center), Linguistic Bibliography, Linguistics & Language Behavior Abstracts, MLA - Modern Language Association Database, DIALNET
  • Anahtar Kelimeler: social media corpus, social media influencer, spatial repertoire, translanguaging, vlog
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Based on a new Turkish social media influencer corpus consisting of 30 YouTube vlogs, this study explores young adults’ translanguaging practices, prevalent linguistic events, and spatial repertoires in communication. The analysis focuses on vlogs, where linguistic resources become available in relation to the activities, audience, and organization of places or objects and young adults’ translanguaging practices and their situated functions. The findings demonstrate how to use translanguaging as a comprehensive methodology to analyze communication unfolding with multimodal, multilingual, and digital semiotic repertoires at speakers’ disposal and for the imagined audience integral to the communication in vlogs. Taking a corpus-linguistics perspective to translanguaging, we propose a usage-based focus and undertake a broader understanding of translanguaging as a linguistic and multimodal phenomenon. ABSTRACT (TURKISH): 30 YouTube vlogundan oluşan yeni bir Türk sosyal medya etkileyicileri derlemine dayanan bu çalışma, genç yetişkinlerin diller ötesi pratiklerini, vloglarda hakim olan dilsel olayları ve iletişimdeki mekansal repertuarlarını incelemektedir. Analizin odağında genç yetişkinlerin dilsel kaynaklarının, etkinlikler, izleyici ve mekanların veya nesnelerin düzenlenmesi, diller ötesi pratikler ve bu pratiklerin yerleşik işlevleri ile ilişkili olarak kullanılabilir hale geldiği vloglar bulunmaktadır. Bulgular, vloglardaki iletişimin ayrılmaz bir parçası olan hayali izleyici için üretilen iletişimin konuşmacıların tasarrufunda olan çoklu modlu, çokdilli ve dijital göstergesel repertuarlar ile bir bütün olduğunu ve bu iletişimi çözümlemek için kapsamlı bir metodoloji olan diller ötesilik kuramının kullanılabileceğini göstermektedir. Bu çalışma, diller ötesiliği derlembilim destekli bir yaklaşımla ele alarak, kullanıma dayalı bir odak önermekte ve diller ötesiliği dilbilimsel ve çok modlu bir olgu olarak daha kapsamlı bir anlayışla ele almaktadır.