Eğitim Diplomasisi Çerçevesinde Erasmus+ Programı ve Yükseköğretimde Uluslararasılaşma: Türkiye’deki Araştırma Üniversiteleri Örneği


Creative Commons License

Temur N. S.

III. Ulusal Siyaset Bilimi Kongresi , İstanbul, Türkiye, 28 - 29 Eylül 2024, ss.87-88, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.87-88
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türk Yükseköğretim Kurumları Erasmus+ hareketliliklerine, ortaklıklarına ve AB projelerine

katılmaya başladıkça, birçok kişi Türkiye ile Avrupa arasındaki diplomaside bir gelişme

olacağını öngördü. Bu yorumla ilgili olarak, bu çalışma aşağıdaki ana soruyu inceleyecektir:

Erasmus+ Programı 2015-2023 yılları arasında Türk yükseköğretiminin uluslararasılaşmasına

nasıl katkıda bulunmuştur ve bu katkı eğitim diplomasisi kapsamında nasıl analiz edilebilir? Bu

temel araştırma sorusuyla ilgili olarak temel savı ise; Erasmus+ Programının öğrenme

hareketliliği yoluyla Türk yükseköğretiminin uluslararasılaşmasına katkıda bulunduğu ve

katkının eğitim diplomasisinin üç boyutu olan kültürel değişim; akademik iş birliği; diplomatik

ilişkiler ve ulus inşası altında analiz edilebileceğidir. Bu çerçevede analiz, görüşmeler ve resmi88

belgelerin incelenmesi yoluyla yapılacaktır. Türkiye'deki araştırma üniversiteleri arasından her

düzeyden üç üniversite örneklem olarak analiz edilecektir. Bu üniversiteler Orta Doğu Teknik

Üniversitesi, Ege Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi olacaktır. Erasmus+ hareketlilik

programına katılmış öğrenciler, Erasmus+ hareketlilik programına katılmış akademik

personeller ve Erasmus Ofislerinde çalışan personel ile yapılan görüşmelerden elde edilen

bulgular, Erasmus+ programının Türk yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşma sürecine

katkısına ve bu katkının eğitim diplomasisi teorik çerçevesinden analizine ışık tutacaktır. Resmi

belgeler ve ikincil kaynaklar, Türkiye'nin uluslararasılaşma politikaları ve süreci ile Avrupa ile

ilişkileri hakkında ayrıntılı bilgi sağlayacaktır. Bu noktalar göz önünde bulundurulduğunda, bu

araştırmayı diğer çalışmalardan ayıran, birincil kaynaklara dayanması ve vakayı Uluslararası

İlişkiler perspektifinden analiz etmesidir. Bu çalışma, Erasmus+ programının Türk

yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşma sürecine katkısını ortaya koyarak ve eğitim

diplomasisi çerçevesinden katkıyı inceleyerek literatüre katkıda bulunacaktır. Aynı zamanda,

bu çalışma, bir tür saha çalışması yaparak ve araştırma üniversitelerine odaklanarak bu

uygulamaların bir örneğini sunacaktır.