III. Ulusal Siyaset Bilimi Kongresi , İstanbul, Türkiye, 28 - 29 Eylül 2024, ss.87-88, (Özet Bildiri)
Türk Yükseköğretim Kurumları Erasmus+ hareketliliklerine, ortaklıklarına ve AB projelerine
katılmaya başladıkça, birçok kişi Türkiye ile Avrupa arasındaki diplomaside bir gelişme
olacağını öngördü. Bu yorumla ilgili olarak, bu çalışma aşağıdaki ana soruyu inceleyecektir:
Erasmus+ Programı 2015-2023 yılları arasında Türk yükseköğretiminin uluslararasılaşmasına
nasıl katkıda bulunmuştur ve bu katkı eğitim diplomasisi kapsamında nasıl analiz edilebilir? Bu
temel araştırma sorusuyla ilgili olarak temel savı ise; Erasmus+ Programının öğrenme
hareketliliği yoluyla Türk yükseköğretiminin uluslararasılaşmasına katkıda bulunduğu ve
katkının eğitim diplomasisinin üç boyutu olan kültürel değişim; akademik iş birliği; diplomatik
ilişkiler ve ulus inşası altında analiz edilebileceğidir. Bu çerçevede analiz, görüşmeler ve resmi88
belgelerin incelenmesi yoluyla yapılacaktır. Türkiye'deki araştırma üniversiteleri arasından her
düzeyden üç üniversite örneklem olarak analiz edilecektir. Bu üniversiteler Orta Doğu Teknik
Üniversitesi, Ege Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi olacaktır. Erasmus+ hareketlilik
programına katılmış öğrenciler, Erasmus+ hareketlilik programına katılmış akademik
personeller ve Erasmus Ofislerinde çalışan personel ile yapılan görüşmelerden elde edilen
bulgular, Erasmus+ programının Türk yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşma sürecine
katkısına ve bu katkının eğitim diplomasisi teorik çerçevesinden analizine ışık tutacaktır. Resmi
belgeler ve ikincil kaynaklar, Türkiye'nin uluslararasılaşma politikaları ve süreci ile Avrupa ile
ilişkileri hakkında ayrıntılı bilgi sağlayacaktır. Bu noktalar göz önünde bulundurulduğunda, bu
araştırmayı diğer çalışmalardan ayıran, birincil kaynaklara dayanması ve vakayı Uluslararası
İlişkiler perspektifinden analiz etmesidir. Bu çalışma, Erasmus+ programının Türk
yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşma sürecine katkısını ortaya koyarak ve eğitim
diplomasisi çerçevesinden katkıyı inceleyerek literatüre katkıda bulunacaktır. Aynı zamanda,
bu çalışma, bir tür saha çalışması yaparak ve araştırma üniversitelerine odaklanarak bu
uygulamaların bir örneğini sunacaktır.