METU Studies in Development, cilt.47, sa.2, ss.1-18, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada bireylerin kişilik ve demografik özelliklerinin enflasyon ve işsizlik oranı
algıları üzerine etkisi incelenmektedir. Türkiye’de bu konuyla ilgili yapılmış ilk anket
çalışmasının sonucunda, kişilerin enflasyon ve işsizlik oranı algılarının resmi değerden
sapma miktarları, kişilerin kendilerini finansal konularda daha fazla bilgili hissetmeleri
ve aldıkları iktisat dersi sayısı ile ters orantılı bulunmuştur. Literatürdeki bulgulara
paralel olarak kadınların hem enflasyon hem de işsizlik oranlarını erkeklere göre daha
fazla algıladıkları tespit edilmiştir. Ek olarak, kişilerin deneyime daha açık olanları hem
enflasyon oranını hem de bu oranın resmi enflasyon oranı arasındaki farkı daha fazla
algılamışlardır. İşsizlik oranı algısının ve bu algıyla resmi oran arasındaki farkın ise
nevrotik kişilerde diğer kişilere göre daha fazla olduğu gözlemlemiştir.