Velilerin Okul İklimi Algısı Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması


Ertem H. Y., Gökalp G.

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.18, sa.2, ss.155-173, 2017 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Okullar, bireylerin hayatlarının büyük bir bölümünü geçirdikleri yerlerdir. Her kurum gibi okullar da kendine has karakter taşımakta ve karakteri kurumu ileriye ya da geriye götürebilmektedir. İklim olarak adlandırılabilecek bu karakter okul ve eğitime ait çıktılarla yakından ilişkilidir. Örneğin, okulun açık bir iklime sahip olması velileri okula çekebilir. Bu bağlamda velilerin okulla ilgili algıları eğitimle ilgili çeşitli sorunların çözümünde belirleyici olabilir. Çalışmanın amacı; Schueler ve arkadaşları (2014) tarafından geliştirilen İngilizce dilindeki velilerin okul iklimi algısı ölçeğini Türkçe'ye uyarlamaktır. Çalışmaya Ankara'nın Çankaya, Yenimahalle, Keçiören ve Altındağ ilçelerinden ilk ve ortaokul velileri katılmıştır. Çalışmanın birinci grubundaki 221 veliden elde edilen veriler açımlayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın ikinci grubundaki 200 farklı veliden elde edilen veriler doğrulayıcı faktör analizi ile incelenmiştir. Çalışma sonucunda ölçeğin Türkiye şartlarında güvenilir ve geçerli olduğu ortaya çıkmıştır
Schools have specific characteristics which either advance the organization or hold back the organization. These characteristics collectively make up school climate and they are closely related to school and education outcomes. To illustrate, schools with open climate may draw the parents to the school. In this respect, parent perceptions about the school may be a determinant for solving some of the problems experienced in schools. The purpose of study is to adapt the school climate scale of Schueler and her colleagues (2014) to Turkish context. The participants of the study were primary and middle school parents. Data gathered from the first group of 221 parents were analyzed in exploratory factor analysis. A confirmatory factor analysis was performed on data gathered from the second group of 200 different parents. The results of the analyses showed that scale was valid and reliable in Turkish context