International Ankara Conference on Scientific Researches, Ankara, Türkiye, 4 - 06 Ekim 2019, cilt.1, sa.1, ss.566-576
Kültürün
normatif değerleri masallarda sadece şimdiki zamanı ilgilendiren ikili
zıtlıklarla değil, arketipsel öğelerin çocukların bilinçdışına çıpalanmasıyla
çocuklara kodlanır. Yani masallardaki ikili zıtlıkların etki gücü, günlük
yaşamda kullandığımız dildeki ya da anlatılardaki ikili zıtlıklardan kat be kat
fazladır çünkü masalların dilinde bilinçdışına hitap eden ve onu şekillendiren,
bazen aktive edip bazen de sessizleştiren arketipler vardır. Dilin kodlayıcı
gücü ve ikili zıtlıkların bu zemindeki rolü, eğitimcilerin ve sosyal
bilimcilerin masallara yeni bir bakış geliştirmelerine neden olmuştur. Kültürün
kendini pekiştirmesinde masalların yeri yadsınamaz ancak bazen de masallardaki
ikili zıtlıkların aslında pedagojik olarak sakıncalı sonuçlara götürebileceği
bilinen bir durumdur. Perçinlenen bu zıtlıklar, dezavantajlı bazı grupların/
bireylerin ötekileştirilmesine de hizmet edebilir. Kısaca bu masallar
perçinledikleri ikili zıtlıklar üzerinden onları okuyan ya da dinleyen
çocuklara olumsuz mesajlar da verebilir. Bu yüzden eğitimcilerin masallardaki
ikili zıtlıkların işleyiş mekanizmalarını deşifre etmesi ve bu bağlamda
pedagojik bir yönlendirme yapması çocukların psikolojik ve pedagojik
gelişimleri açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada, mezun olduktan sonra
öğretmen olarak çalışmak üzere ODTÜ, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi
Bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının masallardaki ikili zıtlıkların
işlevsellikleri konusundaki farkındalıklarını ölçmek amaçlanmıştır. Bu amaçla
öğretmen adaylarına 4 temel araştırma sorusu etrafında toplam 11 soru
yöneltilmiş ve elde edilen bulgular düzenlenmiştir:
1.
Öğretmen adaylarının seçilmiş masaldaki
ikili zıtlıkların normatif anlamda kodlayıcı özellikleri konusundaki
farkındalıkları nedir?
2.
Öğretmen adaylarına göre, seçilmiş
masaldaki ikili zıtlıklar, çocuklarla içine doğdukları kültür arasındaki bağın
kurulmasında nasıl belirleyici olabilir?
3.
Öğretmen adayları seçilmiş masaldaki
arketipsel öğeleri nasıl değerlendirirler?
4.
Öğretmen adaylarının seçilmiş masaldaki
zıtlıkları kavramsallaştırma süreci hangi pedagojik doğurguları ortaya
koymaktadır?
Öğretmen adayları kendilerine verilen masaldaki ikili
zıtlıkların çalışma mekanizmalarını genelde deşifre etmeyi başarmışlardır.
Örneğin, toplumsal cinsiyet hakkındaki ikili zıtlıklar üzerine olan sorularda,
kadın kahramanların daha çok güzellik, pasiflik ve edilgenlikle
ilişkilendirilirken erkek kahramanlara daha aktif bir rol verildiğini ve
onların daha çok güç ve etken bir konumla ilişkilendirildiğini belirtmişlerdir.
Katılımcıların bir kısmı ise masalın ataerkil diskurun
sözcülüğünü üstelenerek toplumsal cinsiyet rollerini çocuklara aşıladığını
söylemiştir. Masalın büyük oranda kadın ve erkek arasındaki hiyerarşik zeminde
ilerlediğini ifade eden anket katılımcıları, masalın kadınların fiziksel
güzelliğine vurgu yaptığına dikkat çekmiştir. Kişilik
belirteçleri arasındaki zıtlıkları da genelde başarılı bir şekilde deşifre
edebilmişlerdir. Öğretmen adaylarının önemli bir bölümü renklerin
içinde barındırdığı çağrışımların farkında olarak metne tepki vermiştir. Bu
tekil verilerden yola çıkarak diyebiliriz ki öğretmen adaylarının
azımsanamayacak bir bölümü kendilerine verilen masaldaki ikili zıtlıkların
kodlayıcı rolünün farkındadırlar ve bu doğrultuda çözümlemeler
yapabilmişlerdir. Bildirinin sonunda, bundan sonra öğretmen adaylarıyla ikili
zıtlıklar üzerine yapılacak ileri seviyede çalışmalar hakkında görüşler
bildirilecektir.
Anahtar Kelimeler: İkili
zıtlıklar, masal, normatif yapılar