Trakya Eğitim Dergisi, vol.12, no.1, pp.235-247, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
In today's world where digitalization is increasingly
widespread, digital literacy has started to take an important place
among the skills that individuals need in their development and
productivity. These skills should be possessed by preschool teachers.
It was aimed to examine the digital literacy levels of preschool
teachers in line with various variables. Relational scanning method
was used. Participants of the study consist of 114 preschool teachers.
Personal Information Form and the Digital Literacy Scale consisting
of three sub-dimensions (Instructional Technologies, Information
and Communication, and Technical) was used to determine digital
literacy levels. Findings of study demonstrated that the digital
literacy levels of teachers were above average for all sub-dimensions.
Digital literacy levels of teachers differ in three sub-dimensions
according to their age, and also according to the years of seniority,
there is a difference in the digital literacy levels of teachers in two
sub-dimensions (information and communication and technical).
Dijitalleşmenin gittikçe yaygınlaştığı günümüzde, bireylerin
gelişiminde ve üretkenliğinde ihtiyaç duydukları becerilerin
arasında dijital okuryazarlık önemli bir yer tutmaya başlamıştır. Bu
beceriler, okul öncesi öğretmenlerin de sahip olması gereken
beceriler arasındadır. Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin
dijital okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler doğrultusunda
incelenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama
yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu 114 okul
öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcıların
demografik bilgilerini (yaş, kıdem yılı, çalışılan okul türü)
belirlemek için Kişisel Bilgi Formu, dijital okur yazarlık
düzeylerini belirlemek için ise Öğretim Teknolojileri, Bilgi ve
İletişim ile Teknik olmak üzere üç alt boyuttan oluşan Dijital
Okuryazarlık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre
öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeyleri tüm alt boyutlar için
ortalamanın üstünde olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarında,
öğretmenlerin yaşlarına göre dijital okuryazarlık düzeylerinin üç alt
boyutta da farklılaştığı; kıdem yıllarına göre ise bilgi ve iletişim ile
teknik alt boyutlarında dijital okur-yazarlık düzeylerinde
farklılaşma görülmektedir.
Anahtar sözcükler: Dijital okuryazarlık, okul öncesi öğretmenleri,
öğretmen nitelikleri, dijitalleşme.