22. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Ankara, Türkiye, 21 - 24 Kasım 2024, ss.1-2
Giriş: Özel eğitimde ders niteliği, iyi yapılandırılmış ders planları, farklı destek kaynakları ve öğretmenlerin mesleki deneyimleri ile doğrudan ilişkilidir. Amaç: Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi öğretmenlerinin kapsayıcı eğitimde ders uygulamaları, destek kaynakları ve mesleki gelişimlerine ilişkin deneyimlerini araştırmaktır. Yöntem: Nitel araştırma yöntemini içeren bu çalışmaya, Ankara’da Otizm Spektrum Bozukluklarına (ASD) sahip çocuklara yönelik spor temelli özel eğitim okulunda çalışan toplam 10 beden eğitimi öğretmeni katılmıştır. Veriler birebir yüz yüze görüşme yoluyla toplanarak yansıtıcı tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma Helsinki Bildirgesi Protokolü’ne uygun olarak yürütülmüştür. Tüm katılımcılar çalışma hakkında bilgilendirilmiş ve çalışma başlangıcında yazılı izinleri alınmıştır. Bulgular: Analiz sonucunda “mesleki gelişim”, “ders uygulaması” ve “destek kaynakları” olmak üzere üç ana tema ortaya çıkmıştır. İlk temada öğretmenler, web tabanlı araçlar, akademik kaynaklar veya meslektaş iş birliği gibi çeşitli kaynaklardan faydalandıklarını belirtmişlerdir. Ancak, çocukların motor becerilerini geliştirme ve davranış yönetimi stratejileri konusunda daha fazla eğitime ihtiyaç duyduklarını ifade etmişlerdir. İkinci tema olan ders uygulamalarında ise öğretmenler, ders planlarını hazırlarken öğrencilerin yaş, cinsiyet ve engel durumu gibi ihtiyaç ve özelliklerini göz önünde bulunduklarını beyan etmişlerdir. Komut verme ve gösterip yaptırma gibi öğretim yöntemleri ise en yaygın kullanılan yöntemler arasındadır. Son tema olan destek kaynaklarında ise aile, okul yönetimi, meslektaşlar ve doktor veya okul rehber öğretmeni gibi diğer paydaşların beden eğitimi derslerini planlamada önemli bir rol oynadığı görülmüştür. Sonuç: Bu çalışma, Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarla çalışan beden eğitimi öğretmenlerinin deneyimlerinin derinlemesine anlaşılmasını sağlamıştır. Bulgular, öğretmenlerin mesleki ihtiyaçlarının anlaşılması, etkili ders uygulamaları ve okul yönetimi ile aileler ve özel eğitim öğretmenleri gibi diğer birimlerin sürekli desteği ile iş birliğinin önemini vurgulamaktadır. Bu destekler, kapsayıcı eğitim uygulamalarını geliştirerek ASD’li öğrenciler için yararlı bir öğrenme ortamı oluşturulmasını sağlamaktadır.
Introductıon: In special education content, physical education course efficiency is directly related to well-structured lesson plans, external support and teachers' professional experience. Purpose: The purpose of this study was to investigate physical education (PE) teacher experiences regarding their course implementation, source of support and professional development in inclusive education. Method: This study employed a qualitative research design. A total of 10 physical education teachers, working in a sport-based special education school for children with Autism Spectrum Disorders (ASD) in Ankara, participated in the study. The data were collected using a one-on-one faceto-face interview. Data were analyzed using reflective thematic analysis. The study adhered to the Declaration of the Helsinki Protocol. All participants were informed about the study and got written permission at the beginning of the study. Results: Based on the analysis, three themes appeared which are “professional development”, “course implementation” and “sources of support”. In the first theme, teachers indicated that they benefited from a variety of sources such as web-based tools, academic sources or peer cooperation. However, they claimed that they need specific training for developing children’s motor competence and ways for behaviour management strategies to create a better educational environment. In the second theme, course implementation they considered the students’ needs, and statuses such as age, gender, and disability status while preparing course plans. Moreover, as teaching methods, command and demonstration are the most common methods used among teachers. In the last theme, sources of support, family, school management, colleagues and other stakeholders such as doctors or school counsellors play a significant role in planning PE courses. Conclusion: This study provides insights into the experiences of physical education teachers working with diagnosed with Autism Spectrum Disorders in sport-based special education school. The findings highlighted the importance of understanding teachers’ professional needs, efficient course practices and the importance of continuous support from school management and effective cooperation with families and other units like special education teachers to enhance inclusive educational practices, ultimately benefiting students with ASD.