Nesnelerin İnterneti için Kurgusal Tasarım


Creative Commons License

Tuna N. N., Hasdoğan G. F.

Tasarım ve Umut: UTAK 2018, 3. Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı, Ankara, Türkiye, 12 - 14 Eylül 2018, ss.235-251

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.235-251
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gelişen teknolojiler, yeni kullanıcı deneyimleri için tasarımcılar tarafından öngörülemeyen fırsatlar sunmaktadır. Nesnelerin interneti ve uygulamaları bu deneyimlerin kapısını aralıyor. Ancak, bu uygulamalar hem kullanıcılar hem de tasarımcılar için yeni ve deneyimlenmemiş bir alan. Dolayısıyla, bu teknolojilerin yer aldığı ürün ya da sistem tasarımları için yapılan tasarım araştırmalarında, kullanıcıların şimdiki ya da geçmiş alışkanlıklarını anlamanın yanında, onların gelecek pratiklerine dair de ipuçları yakalamak gerekiyor. Bu nedenle, kullanıcıların şimdiki problemlerini çözmeye odaklı, geleneksel yöntemlerle yapılan tasarım araştırmaları, nesnelerin interneti için yapılacak tasarımların fikir geliştirme aşaması için eksik kalıyor. Bunun yanında şimdiye kadar nesnelerin interneti için yapılan çalışmalar teknoloji odaklı olup, bu teknolojilerin uygulamalarının insanların gündelik yaşamına etkisi ile ilgili yapılan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu sebeple, yavaş yavaş hayatımıza giren nesnelerin interneti, kullanıcılar için çoğu zaman hayal kırıcı deneyimler yaşatmaktadır. Bu bildirinin amacı, nesnelerin interneti için tasarlamak amacıyla, internete bağlı nesnelerin sınıflandırılmasının sunulması ve her bir sınıf için kullanılacak yöntemleri örneklerle açıklamaktır. Bu amaçla, nesnelerin interneti tanımlanıp tartışılmış, teknik yaklaşımların yanında kullanıcı deneyimlerini dahil eden çalışmalar ve bu çalışmaların yöntemleri incelenmiş ve sonuç olarak nesnelerin interneti için tasarımda daha anlamlı deneyimlere önayak olmak için kurgusal tasarımın (design fiction) fikir geliştirme aşamasında nasıl kullanılabileceğine dair örnekler sunulmuştur. Bunun için insan makine etkileşimi ve tasarım kritiği literatürü taranmıştır. Teknoloji ve kullanıcı deneyimi irdelenmiş ve piyasa araştırması ile derlenen örnekler ve bu projelerin gelişiminde kullanılan yöntemler açıklanmıştır. Sonuç olarak, toplayıcı, katılımcı ve yaratıcı olarak sınıflandırılmış objelerin araştırma yöntemlerinde spekülatif tasarımın yeri ortaya konulmuştur. Spekülatif tasarımda özellikle kurgusal tasarımın var olan yöntemlere sağlayacağı katkılar sıralanmış ve örneklenmiştir.