Çalıkuşu A. N. (Yürütücü), Erkılıç M., Engin C.
TÜBİTAK Projesi, 1002 - Hızlı Destek Programı, 2025 - 2025
Halihazırda yürütülen doktora
çalışması, mimarlık eğitiminde ekopedagojik prensipleri araştırmayı ve
öğrencilerin sürdürülebilirlik okuryazarlığı üzerindeki etkisini incelemeyi
amaçlamaktadır. Proje, mimarlık öğrencilerinin sürdürülebilirlik
okuryazarlığını inceleyen bir ölçek oluşturmayı, bu ölçeği Türkiye’nin önde
gelen beş mimarlık fakültesinde uygulamayı ve bu doğrultuda sürdürülebilirlik
eğitiminin pedagojik etkinliğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Proje kapsamında, geliştirilen
ölçeğin geçerlilik ve güvenilirliği, ODTÜ Mimarlık Fakültesi'nde
gerçekleştirilecek bir pilot çalışma ile test edilecektir. Bu pilot çalışma,
ölçeğin anlaşılabilirliğini ve maddelerin tutarlılığını değerlendirmeyi
amaçlamaktadır. Pilot uygulama sonuçları, ölçeğin nihai formunun oluşturulması
için kritik geri bildirim sağlayacaktır. Proje, 2024-2025 Akademik Yılı Bahar
Döneminde Bilkent Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ), TOBB
Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi (TOBB ETÜ), Yıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ)
ve ODTÜ Mimarlık Fakültelerinde lisans öğrencilerine uygulanacak anketlerle
yürütülecektir.
Bu bağlamda, "Ekopedagoji
Temelli Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı Ölçeği," mimarlık öğrencilerinin
sürdürülebilirlik konusundaki bilgi düzeylerini, farkındalıklarını ve uygulama
becerilerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu ölçek, sürdürülebilirlik
kavramının mimarlık eğitimine daha kapsamlı bir perspektifle entegre edilmesi
için, eleştirel, ilişkisel, bütüncül ve rejeneratif bir bakış açısıyla farklı
üniversitelerde uygulanan sürdürülebilirlik eğitimini incelemeye olanak
tanımaktadır. Çalışma, mimarlık eğitiminde sürdürülebilirliğin etkin bir
şekilde entegre edilmesini desteklemeyi ve eğitim programlarının
geliştirilmesine yönelik bilimsel veriler sunmayı hedeflemektedir. Ayrıca,
sürdürülebilirlik odaklı eğitim politikalarının geliştirilmesine katkıda bulunacaktır.