Mimarlık Eğitiminde Ekopedagoji Kapsamında Sürdürülebilirlik Okuryazarlığının Geliştirilmesi


Çalıkuşu A. N. (Yürütücü), Erkılıç M., Engin C.

TÜBİTAK Projesi, 1002 - Hızlı Destek Programı, 2025 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 1002 - Hızlı Destek Programı
  • Başlama Tarihi: Nisan 2025
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2025

Proje Özeti

Halihazırda yürütülen doktora çalışması, mimarlık eğitiminde ekopedagojik prensipleri araştırmayı ve öğrencilerin sürdürülebilirlik okuryazarlığı üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Proje, mimarlık öğrencilerinin sürdürülebilirlik okuryazarlığını inceleyen bir ölçek oluşturmayı, bu ölçeği Türkiye’nin önde gelen beş mimarlık fakültesinde uygulamayı ve bu doğrultuda sürdürülebilirlik eğitiminin pedagojik etkinliğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.

Proje kapsamında, geliştirilen ölçeğin geçerlilik ve güvenilirliği, ODTÜ Mimarlık Fakültesi'nde gerçekleştirilecek bir pilot çalışma ile test edilecektir. Bu pilot çalışma, ölçeğin anlaşılabilirliğini ve maddelerin tutarlılığını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Pilot uygulama sonuçları, ölçeğin nihai formunun oluşturulması için kritik geri bildirim sağlayacaktır. Proje, 2024-2025 Akademik Yılı Bahar Döneminde Bilkent Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ), TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi (TOBB ETÜ), Yıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ) ve ODTÜ Mimarlık Fakültelerinde lisans öğrencilerine uygulanacak anketlerle yürütülecektir.

Bu bağlamda, "Ekopedagoji Temelli Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı Ölçeği," mimarlık öğrencilerinin sürdürülebilirlik konusundaki bilgi düzeylerini, farkındalıklarını ve uygulama becerilerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu ölçek, sürdürülebilirlik kavramının mimarlık eğitimine daha kapsamlı bir perspektifle entegre edilmesi için, eleştirel, ilişkisel, bütüncül ve rejeneratif bir bakış açısıyla farklı üniversitelerde uygulanan sürdürülebilirlik eğitimini incelemeye olanak tanımaktadır. Çalışma, mimarlık eğitiminde sürdürülebilirliğin etkin bir şekilde entegre edilmesini desteklemeyi ve eğitim programlarının geliştirilmesine yönelik bilimsel veriler sunmayı hedeflemektedir. Ayrıca, sürdürülebilirlik odaklı eğitim politikalarının geliştirilmesine katkıda bulunacaktır.