TOKER GÜLTAŞ Y. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2017 - 2020
Proje Özeti Yürütülmesi planlanan bu projenin
amacı, daha önce Fen bilimleri, Teknoloji, Matematik ve Mühendislik (FTMM)
alanları mesleki ilgi ölçümlerine entegre edilmiş olan mesleki karmaşıklık
düzeyinin (bk. Toker ve Ackerman,
2012), sosyal ve girişimci alanlar mesleki ilgi ölçümlerine de entegre
edilmesidir. Bu proje kapsamında Sözel Veri İşleme Karmaşıklık Düzeylerine
İlgi ölçeğinin geliştirilerek üniversite öğrenci ve çalışan örneklemlerinde
yapı ve ölçüt-bağıntılı geçerliğinin çalışılması amaçlanmaktadır. Ayrıca daha
önce oluşturulmuş ve ön çalışması öğrenci örneklemlerinde yürütülmüş olan
İnsanlarla Etkileşim Karmaşıklık Düzeylerine llgi ölçeğinin (Acikgoz ve
Toker, 2016) de çalışan örneklemlerinde incelenmesi planlanmıştır. Bu
incelemelerin hem Türkiye hem de ABD örneklemleri ile gerçekleştirilmesi
planlanmıştır. Mesleki ilgiler, meslek alanı gereklilikleri
ile uyum gösterdikçe, mesleki doyum, meslekte devam niyeti ve hatta akademik
ve iş performası artış göstermektedir (ör.
Holland, 1997; Kristof-Brown vd., 2005; Nye vd., 2012; Spokane vd., 2000; Toker
ve Ackerman, 2012; Tracey, 2002; Tracey ve Robbins, 2006; Van Iddekinge vd., 2011).
Lise ve üniversitenin ilk yılında öğrencileri kendilerine en uygun mesleklere
yönlendirmek amacıyla mesleki ilgi envanterleri uygulanmaktadır. Dünya
çapında uygulanan farklı envanterlerin hemen hepsi Holland’ın (1959, 1997)
altı mesleki ortam kuramına (RIASEC) dayanmaktadır. Gerçekçi (Realistic),
Araştırmacı (Investigative), Sanatsal (Artistic), Sosyal (Social), Girişimci
(Enterprising) ve Geleneksel (Conventional) olarak bilinen bu mesleki ortamlara
yönelim ölçülürken mesleki ilgilerin “yönü” (direction of occupational
interests) ele alınmaktadır. İlgilerin yönü ölçülürken kişinin hangi altı
alandan bir veya ikisine yöneldiği değerlendirilmekte ancak ortaya çıkan
mesleki alanın içerisinde yer alan ve karmaşıklık düzeyleri bakımından
birbirinden farklılık gösteren mesleklerden hangisinin kişi için daha uygun
olduğu değerlendirilememektedir. Holland kuramı çerçevesinde gerçekleştirilen
bu ölçümler memnuniyet, devam ve performans gibi iş sonuçlarını açıklamada
yetersiz kalmakta ve kriterlerde %3 ile %6 arasında varyans açıklamaktadır (ör. Nauta, 2010; Nye vd., 2012; Spokane vd.,
2000; Tracey ve Robbins, 2006; Van Iddekinge vd., 2011).
Bu
konunun araştırmacı ve uygulayıcıları RIASEC modelini temel alan mesleki ilgi
ölçümlerinin iş sonuçlarını yordamada yetersiz kaldığını ve alternatif
değerlendirmelere ihtiyaç olduğunu belirtmişlerdir (ör. Armstrong vd., 2008; Nauta, 2010; Toker ve Ackerman, 2012; Tracey,
2002; Tracey ve Round, 1996). Toker ve Ackerman (2012) mesleki ilgi
ölçümlerini geliştirmek amacıyla mesleki karmaşıklık düzeylerini entegre
etmeyi önermiş ve bu doğrultuda Gerçekçi ve Araştırmacı ortamların içinde yer
alan düşük, orta, ve yüksek karmaşıklığa sahip mesleki grupların görevlerini
temsil edecek bir ölçek geliştirmişlerdir. Yüksek karmaşıklık ifade eden
görevlere ilgilerin karmaşıklık düzeyi yüksek olan FTMM alanları meslek
sonuçları ile ilişkili olduğunu ve hem RIASEC kuramı temelindeki geleneksel ilgi
ölçümlerinin hem de sayısal yeteneklerin üzerinde %4 ve %12 arasında varyans
açıkladığını ortaya
koymuşlardır. Mesleki karmaşıklık düzeylerinin entegre edildiği alanyazındaki
bu ilk ölçeğin Türkiye üniversite öğrencileri arasındaki geçerliği de
TÜBİTAK3001 projesi kapsamında gösterilmiştir. Önerilen bu yeni projenin özgün
değeri de karmaşıklık düzeyleri çerçevesinin Gerçekçi ve Araştırmacı meslek
ortamlarından sonra Sosyal ve Girişimci mesleki ortamlarına yönelik ilgilerin
ölçülmesinde ilk kez entegre edilecek olmasıdır. Sosyal ve Girişimci alanlara yönelik
olarak ölçek oluşturulurken karmaşıklık düzeylerinin aktivitelere göre nasıl
farklılaştığını gösteren mesleki veritabanlarından yararlanılacaktır.
Meslekler Sözlüğü’ne göre (Dictionary of Occupational Titles; U.S. Department of Labor, 1991) işlerin
karmaşıklık düzeyine göre nasıl değiştiğini tanımlayan üç boyut
bulunmaktadır; veri (data), insanlar (people) ve objeler (things) ile
etkileşim. Bu boyutlardan “insanlarla etkileşim” ve “veri ile etkileşim”
sosyal ve girişimci alanlarında mesleklerin birbirinden nasıl farklılaştığını
tasvir etmektedir ve bu alanlara yönelik karmaşıklık düzeyine ilgi ölçümü
oluşturmada temel alınması gereken boyutlardır. Bu boyutlara denk gelen
farklı karmaşıklıktaki mesleki görevler Mesleki Bilgi Ağı (Occupational
Information Network) adlı çevrimiçi veritabanından edinilecektir.
Geliştirilen ölçeklerin yapı ve ölçek-bağıntılı geçerliği üniversite öğrenci
örnekleminde ve de sosyal, eğitim ve iktisadi-idari alanlarında çalışan
yetişkinlerden oluşan örneklemlerde sınanacaktır. Bu alanlardaki karmaşık
görevlere ilgi duydukça gerek akademik hayatta gerekse iş hayatında mesleki
bağlılık ve başarı ile ilgili sonuçlarda da artış gözlenmesi beklenmektedir. Proje sonucunda oluşturulan ölçeklerin mesleki ilgi
alanyazınına önemli katkılarda bulunması beklenmektedir. Öncelikle, FTMM
alanlarında ortaya konduğu gibi, sosyal ve girişimci alanlarda da mesleki
görevlerin karmaşıklık düzeylerinin değerlendirmelere dahil edilmesinin meslek/iş
memnuniyeti, iş performansı gibi önem verilen mesleki sonuçlarda yordayıcı
gücü arttırdığına yönelik ek destek sağlanabilecektir. Mesleki ilgiler
konusu, endüstri, iş ve örgüt psikolojisi alanında birkaç araştırmacı dışında
(ör. Nye vd., 2012; Van Iddekinge
vd., 2011) çoğunlukla
ihmal edilmiş olan bir konudur. Bunun nedeni, kişilik ve mesleki ilgi
ölçümlerinin başarı ölçütlerini bilişsel yetenek ölçümleri kadar iyi
yordayamamış olmasıdır ve bu testlerin kullanımı ile ilgili tartışma konusu oluşmuştur
(Guion, 2011). Mesleki ilgi ölçümlerinin iyileştirilmesi ile bilişsel yetenekler
dışındaki faktörlerin önemine dikkat çekilebilecektir. Proje çıktıları ile aynı zamanda bu alanda araştırma
yapanların kullanabileceği bir ölçek, kendi ölçeğini geliştirmek isteyenlere
de bir yöntem sunulmuş olacaktır. Alanyazına katılan ölçek ile gerek lise,
gerek üniversite düzeyinde gerekse iş hayatında çok sayıda yeni araştırma
yürütülebilecektir. Ölçekle ilgili görgül desteğin artması durumunda
uygulamacıların kullanması mümkün olabilecektir. Bu durumda bireylere sunulan
mesleki yönlendirmeler geleneksel değerlendirmelere kıyasla daha çok yardımcı
ve daha gerçekçi olacaktır. Özetle, önerilen çalışma, Sosyal ve
Girişimci alanları Mesleki Karmaşıklık Düzeyine İlgi envanterinin ileride
mesleki danışmanlık uygulamalarında kullanılabilirliğinin sınanması için
gerekli olan psikometrik inceleme ve norm çalışmalarının temelini oluşturacak
bir çalışma niteliğindedir. |