Özbay Ö.(Yürütücü), Adıgüzel O., Doğan U., Yıldız Akan E.
Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2025 - 2026
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin dijital platformlarda içerik tercihlerini ve bu içerikleri tüketim davranışlarını incelemektir. Dijitalleşme, genç bireylerin yaşamında önemli bir yer edinirken, dijital içerik tüketimi öğrencilerin bilişsel gelişim süreçlerini etkilemektedir. Ancak, yoğun dijital içerik tüketimi "brain rot" olarak adlandırılan zihinsel uyuşukluk durumuna yol açabilmektedir. Özellikle sosyal medya, video paylaşım platformları ve haber siteleri gibi dijital kaynaklar, öğrencilerin bilgiyi yüzeysel almasına ve derinlemesine düşünme becerilerini zayıflatmasına neden olmaktadır. Araştırmada, dijital içerik tüketiminin dikkat süreleri ve bilişsel işleme süreçleri üzerindeki olumsuz etkileri ele alınacaktır. Alanyazında dijital içeriklerin zihinsel uyuşukluk üzerindeki incelenmesi sınırlıdır. Zihinsel uyuşukluk, dikkat dağınıklığı ve bilgi işleme süreçlerindeki aksaklıklarla ilişkilidir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin dijital platformlarda geçirdiği süre, içerik tercihleri ve bu tercihlerinin uzun vadeli bilişsel etkilerini analiz ederek bu boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, dijital içeriklerin hızlı tüketiminin öğrencilerin zihinsel işleyişine etkileri ve bu durumun bilgiye erişim süreçlerine olan yansımaları da ele alınacaktır.
Çalışma, zihinsel uyuşukluk kavramına yönelik özgün bir ölçek geliştirmeyi de amaçlamaktadır. Mevcut alanyazında bu etkilere dair somut bir ölçek bulunmamaktadır. Önerilen çalışma, öğrencilerin içerik tercihleri ve dikkat süreçleri gibi bileşenleri ölçmeyi hedefleyerek zihinsel uyuşukluk etkilerini daha objektif bir şekilde değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, öğrencilerin dijital platformlarda geçirdikleri süre, içerik tercihlerinin türleri ve tüketim sıklıkları dikkate alınarak kapsamlı bir analiz gerçekleştirilecektir.
Beklenen sonuçlar, yüksek dijital içerik tüketim düzeyinin zihinsel uyuşukluk belirtilerinin artışına yol açtığını, dikkat sürelerinin kısaldığını ve bilgi işleme süreçlerinin yüzeysel hale geldiğini göstermektedir. Ayrıca, geliştirilecek özgün ölçek, gelecekte yapılacak araştırmalara katkı sağlayacak bir araç olarak kullanılacaktır. Çalışma, dijital içeriklerin etkilerini ölçmek ve bu etkilerin eğitimde nasıl yönetileceğine dair stratejiler geliştirmek için temel bir referans noktası oluşturmayı hedeflemektedir