Işıksal Bostan M., Teksöz G. (Yürütücü), Semiz G. K.
TÜBİTAK Projesi, 2019 - 2019
Teknoloji tüketimi yerine teknolojiyi anlamaya ve
üretmeye yönelik bir eğitim anlayışı ile yapılandırılmış bir eğitim modeli
gençlerin ve dolayısı ile bir ülkenin geleceğinin değişmesinde önemli rol
oynar. Eğitimdeki bu değişimin amacı gençlerin teknoloji ile düşünürken aynı
zamanda bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarındaki becerilerini
de geliştirmeyi hedeflemektedir. Özellikle son yıllarda Türkiye’de öğrencilerin
fen ve matematik alanlarına yönelik ilgilerinin azaldığı ve sınavlarda düşük
puanlar elde ettikleri görülmektedir. Eleştirel düşünen, araştıran, sorgulayan
olaylara bütüncül bir anlayışla yaklaşan bireylerin yetişmesi artık pek çok
ülkenin eğitim hedefleri arasında yer almaktadır.
Dolayısı ile, dünyada birçok ülkede olduğu gibi
ülkemizde de mühendislik uygulamaları eğitimi öğretim programlarının bir
parçası olmaya başlamıştır. Öte yandan, iklim değişikliği, ormansızlaşma,
kuraklık, enerji gereksinimi gibi küresel sorunların çözümünde teknoloji ve
mühendislik uygulamalarının yanı sıra, kaynakların sürdürülebilir kullanımını da
gündemdeki önemli bir konudur. Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri
içeriğinden de anlaşıldığı gibi, kalkınma bilim, teknoloji, mühendislik ve
matematik (FETEMM) alanlarının birleştirilerek üretilecek fikir ve projelerle
mümkündür. Söz konusu fikir ve projeler aynı zamanda sürdürülebilir kaynak kullanımını
da gözetmelidir: FETEMM Yeşil olmalıdır. Sürdürülebilir bir gelecek, sürdürülebilir
kalkınma, mühendislik uygulamaları ve teknoloji alanlarında bağlantı kurabilen bir
nesil ile mümkündür. Bağlantılı olarak, yeni nesillere bu becerileri
kazandırmak öğretmenlerin sorumluluğundadır. Bu bağlamda, Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından son dönemde yapılan açıklamalarda da olduğu gibi, konu ile
ilgili öğretmen eğitimi ivedi önceliklerimizden birisi olmalıdır.
Bu projenin amacı, ortaokul matematik ve fen
bilgisi öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınma kavramı ile
bütünleştirilmiş mühendislik uygulamaları eğitimi alanındaki, bilgi, beceri ve
farkındalıklarını geliştirmek ve uygulamaya yönelik deneyimlerinin
artırılmasını sağlamaktır.
Proje kapsamında fen ve matematik öğretmen
adaylarına yönelik, kapsamı sürdürülebilir kalkınma odaklı yeşil FETEMM
etkinlikleri olan uygulamalı bir eğitim planlanmaktadır. Eğitime öncelikle olanakların
kısıtlı olduğu Anadolu’daki üniversitelerden olmak üzere özellikle Ankara ve
çevresinde okuyan 40 fen ve matematik öğretmen adayı davet edilecektir. ODTÜ
kampüsünde topla 7 gün (katılımcıların eğitim programına gelmesi ve ayrılması
dahil) sürmesi planlanan eğitim programı, seminer, çalıştay ve atölyelerin yanı
sıra alan gezilerini de içerecektir. Planlanan uygulamanın ölçme ve
değerlendirmesi, araştırmacılar tarafından hazırlanacak görüşmeler, ölçek ve
rubriklerle yapılacaktır.
Bu proje ile uzun vadede Türkiye’de FETEMM
yaklaşımına sürdürülebilir kalkınma boyutunun eklenerek Yeşil FETEMM kavramının
oluşması, kısa vadede ise, bu proje kapsamında öğretmenlerle yapılacak
etkinliklerle Yeşil FETEMM kavramının yaygınlaştırılması hedeflenmektedir.