KAÇAR I. G. (Yürütücü), BALTACI H. S.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2018 - 2021
Bu
projenin temel amacı amacı ODTÜ Eğitim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği
bölümünde öğrenim gören son sınıf öğretmen adaylarının staj derslerinde
yaptıkları uygulamaları desteklemek, öğretme kaygısı düzeylerini azaltmak,
mevcut kaynakları kullanarak adayların mesleki gelişimlerine ve alan
yeterliklerine katkıda bulunmaktır. Çevrim içi mentorluk uygulamasının mevcut
okul-tabanlı mentorluk sisteminin eksiklikleri tamamlayıcı bir rol oynayarak, adaylara
daha pragmatik ve eğitim sisteminin ihtiyacı olan bir danışmanlık imkânı
sağlaması hedeflenmiştir. Söz konusu mentorluk sistemi staj derslerinde
okul-tabanlı mentorluk sistemi ile birlikte uygulanmıştır. Bu çalışma kapsamında
ODTÜ Yabancı Diller Eğitimi bölümü son sınıfta staj yapan öğretmen adayları gittikleri
okullarda gerçek sınıf ortamında anlattıkları ders planlarını ve öğretim
videolarını çevrim içi olarak Google Drive depolama alanı üzerinden çevrim içi
yardımcı mentorlara gönderip ve onlardan dönüt almışlardır. Ayrıca yardımcı
mentorlar adayların staj dersi le ilgili kendilerine sordukları soruları da
cevaplandırmışlardır. Projede yer alan çevrim içi yardımcı mentorlar İngilizce
Öğretmenliği bölümü mezunu olup, yüksek lisans yapan ve 2 ile 10 yıl arası
öğretim tecrübesine sahip kişiler arasından seçilmiştir. Araştırmadaki nitel
veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Bulgular, ayrıntılı geri bildirim
sağlama konusunda öğretmen adayları arasında nispeten yüksek bir memnuniyet
düzeyini ortaya koymuş olup öğretmen adaylarının öğretim süreçlerine alternatif
bakış açılarının geliştirmiş olduğuna işaret etmiştir. Ayrıca bulgular çevrimiçi
mentorluk uygulamasının öğretmen adaylarının öğretim öz yeterliliğine olumlu
yönde katkıda bulunduğu, öğretim kaygısını hafiflettiğini ve kariyer
seçimlerine ilişkin bazı içgörüler geliştirdiklerinin ortaya çıkarmıştır. Diğer
yandan çalışmanın çevrimiçi doğasıyla ilintili bazı zorluklar gözlenmiştir.
Anahtar
Kelimeler: Çevrimiçi
mentorluk, öğretmen adayları, İngilizce Öğretmenliği