İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ EĞİTİMİNDE ÇEVRİM İÇİ YARDIMCI MENTOR UYGULAMASI


Creative Commons License

KAÇAR I. G. (Yürütücü), BALTACI H. S.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2018 - 2021

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Haziran 2018
  • Bitiş Tarihi: Ağustos 2021

Proje Özeti

Bu projenin temel amacı amacı ODTÜ Eğitim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören son sınıf öğretmen adaylarının staj derslerinde yaptıkları uygulamaları desteklemek, öğretme kaygısı düzeylerini azaltmak, mevcut kaynakları kullanarak adayların mesleki gelişimlerine ve alan yeterliklerine katkıda bulunmaktır. Çevrim içi mentorluk uygulamasının mevcut okul-tabanlı mentorluk sisteminin eksiklikleri tamamlayıcı bir rol oynayarak, adaylara daha pragmatik ve eğitim sisteminin ihtiyacı olan bir danışmanlık imkânı sağlaması hedeflenmiştir. Söz konusu mentorluk sistemi staj derslerinde okul-tabanlı mentorluk sistemi ile birlikte uygulanmıştır. Bu çalışma kapsamında ODTÜ Yabancı Diller Eğitimi bölümü son sınıfta staj yapan öğretmen adayları gittikleri okullarda gerçek sınıf ortamında anlattıkları ders planlarını ve öğretim videolarını çevrim içi olarak Google Drive depolama alanı üzerinden çevrim içi yardımcı mentorlara gönderip ve onlardan dönüt almışlardır. Ayrıca yardımcı mentorlar adayların staj dersi le ilgili kendilerine sordukları soruları da cevaplandırmışlardır. Projede yer alan çevrim içi yardımcı mentorlar İngilizce Öğretmenliği bölümü mezunu olup, yüksek lisans yapan ve 2 ile 10 yıl arası öğretim tecrübesine sahip kişiler arasından seçilmiştir. Araştırmadaki nitel veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Bulgular, ayrıntılı geri bildirim sağlama konusunda öğretmen adayları arasında nispeten yüksek bir memnuniyet düzeyini ortaya koymuş olup öğretmen adaylarının öğretim süreçlerine alternatif bakış açılarının geliştirmiş olduğuna işaret etmiştir. Ayrıca bulgular çevrimiçi mentorluk uygulamasının öğretmen adaylarının öğretim öz yeterliliğine olumlu yönde katkıda bulunduğu, öğretim kaygısını hafiflettiğini ve kariyer seçimlerine ilişkin bazı içgörüler geliştirdiklerinin ortaya çıkarmıştır. Diğer yandan çalışmanın çevrimiçi doğasıyla ilintili bazı zorluklar gözlenmiştir.

 

 

 

Anahtar Kelimeler: Çevrimiçi mentorluk, öğretmen adayları, İngilizce Öğretmenliği