Pal Yapisal Sağliğinin Çevrim İçi İzlenmesi ve Hasar Tespiti İçin Sistemler Geliştirilmesi


Şahin M. (Yürütücü), Yaman Y.

Savunma Sanayi Başkanlığı Destekli Proje, 2014 - 2017

  • Proje Türü: Savunma Sanayi Başkanlığı Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Aralık 2014
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2017

Proje Özeti

Gelecegin döner kanatlı havacılık yapılarında, agırlıgın en aza indirilmesine yönelik çalısmalarda metallerin aksine,

daha yüksek direngenlikleri, daha hafif kütleleri, daha iyi korozyon dirençleri, ve üretimlerindeki esneklikler sebebiyle

kompozit ve sandviç malzemelerin yaygın olarak kullanılması beklenmektedir. Ancak, bu tür yapılar serviste

bulundukları süre içerisinde asırı yüklemelere ve yıpratıcı çevre kosullarına maruz kalmakta ve dogal olarak hasar

görmektedirler. Bu hasarlar genellikle fiber-matris seviyesinde baslamakta, delaminasyon, fiber kırılması, matris de

olusan çatlaklar, yüzeyden ayrılma (debonding) ve çarpma tipi hasar olarak çesitlilik göstermekte; yapının dinamik

davranısını degistirerek, mukavemetini düsürmekte ve servis ömrünü kısaltmaktadır.

Beklenmedik bir yitimin engellenmesi için bu tür yapıların izleniminde konvansiyonel algılayıcılara olan üstünlükleri

nedeniyle akıllı elemanlar olarak ta tanımlanan Fiber Optik algılayıcılar öne çıkmaktadır. Yüksek hassasiyet, manyetik

alandan etkilenmeme, korozyona karsı direnç, hafiflik, bütünlügünü bozmayan büyüklükte yapı olma, tek hatta birden

fazla sinyal gönderebilme (multiplexing), yüzeye yapısık veya yapı içine gömülü olarak kullanılabilme ve uzun süre

dengeli ve degisim göstermeyen veri iletim yetenegine sahip olma bu yeni tür algılayıcıların belli baslı özellikleri olarak

sıralanabilir. Diger bir akıllı algılayıcı grubu ise piezoseramik algılayıcılardır. Bu tip algılayıcılar da sekillerinin belli bir

algılama yer ve seviyesine baglı olarak en iyilestirilebilmeleri, noktasal (lumped) veya dagınık (distributed) olarak

yüzeysel, tek veya çok katmanlı (stacked), monomorf ve bimorf (bimorph) olarak kullanılabilmeleri nedeniyle öne

çıkmaktadırlar.

Bahsi geçen tüm bu algılayıcılar, ayrıca kritik bölgelere dagınık olarak yerlestirildiklerinde yüksek duyarlılıkta veri

aktarımı saglayabilmekte ve elde edilen bu verilerin gerçek zamanda ileri isleme teknikleri ile degerlendirilmesiyle de

uçus sırasında ve/veya sonrasında çevrim-içi yapısal izleme gerçeklestirilebilmektedir.

Bu proje ile döner kanatlı havacılık yapılarının en önemli yapısal parçalarından biri olan pal için yapısal saglıgın

titresim tabanlı olarak izlenmesi ve hasar tespitine yönelik sistemler gelistirilmesi amaçlanmaktadır.