Trafik Emniyeti Ve Trafik Verimi Için Bir Akıllı Ulaşım Sistemleri İşçerçevesi: Çok Şeritli Otoyollarda Heterojen Otonom Araçların Uzunlamasına Ve Yanal Manevralarının Koordinasyonu


SCHMİDT K. V. (Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2015 - 2018

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2015
  • Bitiş Tarihi: Mart 2018

Proje Özeti

Mobilite ihtiyacı sürekli artan araç trafiğine ve dolayısı ile ekonomi, insan sağlığı ve çevre üzerinde olumsuz etkilere yol açmaktadır. Oluşan trafik tıkanıklıkları, seyahat zamanlarını, yakıt tüketimini ve zararlı gaz salınımını artırarak verimsizliğe, ve çevreye zararlı etkilere yol açmaktadır. Buna ek olarak araç kazaları ölümlere ve yaralanmalara neden olmaktadır. Bu problemleri çözmek amacı ile haberleşme, bilgi ve kontrol teknolojilerini trafik altyapısına entegre ederek trafik emniyet ve verimliliğini artırırken çevreye olumsuz etkileri de azaltmayı hedefleyen Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) geliştirilmektedir. Burada önemli bir nokta, trafikte var olan problemlerin kaçınılmaz olmayıp çoğunlukla yoğun trafikte sürücülerin uygun olmayan hızlanma ve yavaşlamalarından, şerit değişikliklerinden ve uzun tepki zamanlarından kaynaklanmasıdır. Bu nedenle AUS kapsamında koordineli otonom araçlar ile otoyol trafiğini tamamen otomatize eden Otomatik Otoyol Sistemleri (OOS) önerilmektedir.

OOS’lerin kontrol ve koordinasyonu kapsamında hem ortalama trafik özelliklerini ve davranışlarını tanımlayan makroskopik düzeyde hem de araca özel davranışları ve özellikleri tanımlayan mikroskopik düzeyde problemlerin ele alınması gerekmektedir. Mikroskopik düzeyde araçların uzunlamasına hareketleri ele alındığında, araçların istenen hızda seyahat ederek öndeki aracı küçük fakat emniyetli bir uzaklıkta takip edebilmeleri gerekmektedir. Yanal hareketler ele alındığında ise araçların şeritlerini takip edebilmeleri ya da örneğin otoyola girip çıkarken emniyetli biçimde şerit değiştirebilmeleri gerekmektedir.

Burada önemli nokta, örneğin şerit değişikliği sırasında, hedef şeritte, geçen araç için bir boşluk açılması (uzunlamasına hareket) ve aracın bu boşluğa hızlı ve emniyetli şekilde geçmesi (yanal hareket) için yerel araç kontrolu ve araçlar arasında koordinasyon ihtiyacıdır. Mikroskopik düzeyde araçlar arasında uzunlamasına ve yanal hareketlerin koordinasyonu araç-araç (V2V) haberleşmesi ile gerçekleştirilirken, makroskopik düzeyde ise trafik verimliliğini ve emniyetini sağlamak için yerel manevraların koordinasyonu yol kenarı ve araçlar arasında araç-alt yapı (V2I) haberleşmesi ile gerçekleştirilir.  Örnek olarak yol kenarı altyapısındaki bir yerel trafik merkezi makroskopik trafik durumunu araçlardan aldığı bilgiler ile değerlendirip, araçları koordine ederek şerit değişikliklerini çizelgeleyebilir.

Bahsedilen problemler literatürde ayrı ayrı işlenmektedir. Mikroskopik düzeyde, otonom araç araştırmaları, makroskopik trafik üzerindeki etkileri incelemeden, yerel işlevlerin gerçekleştirimine odaklanmaktadır. Araç takibi ve otomatik şerit değişiklikleri için varolan kontrol yöntemleri yanal manevralar ihmal edilerek uzunlamasına hereketle kısıtlıdır. Yanal-uzunlamasına manevraların koordinasyonu ele alınmamıştır. Bu manevraların makroskopik trafik üzerindeki etkieri tasarıma dahil edilmeden sadece simülasyonla incelenmektedir. Araçların pratikte heterojen (farklı dinamik özelliklerde) oldukları gözardı edilmektedir. Trafik verimliliği çalışmaları giriş çıkış şeritlerinde akış düzenlemeleri ve değişken hız limitleri gibi makroskopik yöntemlerle sınırlıdır. Bu çalışmalardaki insan sürücü varsayımı nedeni ile mikroskopik düzeyde koordineli araç manevraları ele alınmamaktadır. Sonuç olarak, literatürde AUS- OOS gerçekleştirimi için mikroskopik ve makroskopik gerekleri birlikte ele alarak yerel manevraların emniyet amaçlı kontrol ve koordinasyonu aynı zamanda da trafik verimi için genel manevra koordinasyonu ve çizelgelemesi üzerine yapılmış çalışma yoktur. 

Bu projenin konusu, yoğun trafik altında, çok şeritli otoyolda seyahat eden heterojen otonom araçlar için yerel ölçümlerden ve V2V-V2I haberleşmeden elde edilen verilere dayanarak, emniyet ve trafik verimliliğini sağlayacak şekilde, yanal ve uzunlamasına manevralarının kontrol, koordinasyon ve çizelgelemesini içeren genel bir işçerçevesi geliştirimidir. Projenin ilk amacı, şeritte araç takibi ve şerit değişikliği amacıyla boşluk açma-kapama için uzunlamasına kontrol yöntemlerinin geliştirilmesidir. İkinci amacı, emniyetli şerit değişiklikleri için makroskopik trafik üzerinde ölçülebilir olumlu etkileri olacak şekilde yanal hareketlerin kontrolu ve uzunlamasına hareketlerle koordinasyonudur. Üçüncü amaç, geliştirilen uzunlamasına ve yanal kontrol yöntemleri ile emniyetli şerit değişikliği için ardışık basamaklardan oluşan bir yöntem geliştirmektir. Bu kapsamda V2V haberleşme ve koordinasyonu sağlayan yol kenarı altyapısındaki bir yerel trafik merkezi ile V2I haberleşme üzerinden bilgi alışverişi yapılacaktır.Son olarak, bu yöntemi kullanarak farklı araç dizilerinin etkileşimleri, araçların optimal şeride birleşmelerinin çizelgelenmesi ve araç varış yeri bilgisi kullanılarak şeritlere optimal araç yerleştirimi gibi OOS uygulamaları tasarlanacaktır.

Literatürden farklı ve yeni olarak projede OOS tasarımı için mikroskopik ve makroskopik seviyede kontrol yöntemlerinin birlikte kullanıldığı genel bir işçerçevesi önerilmektedir. Mikroskopik düzeyde genel uzunlamasına ve yanal manevralarla emniyetli ve verimli şerit değişikliği yöntemi tanımlandıktan sonra makroskopik düzeyde bu tanım kullanılarak soyut bir OOS gösterimi, kontrol ve koordinasyonu yapılacak, optimal şeride birleşme gibi yöntemlerle trafik verimi iyileştirilebilecektir.

Önerilen işçerçevesi, kontrol ve koordinasyon yöntemlerinin özgünlüğü sayesinde araştırma sonuçları indeksli dergilerde ve uluslararası konferanslarda yayınlanabilecektir. AUS kapsamında otonom araçlar ve OOS uygulamalarındaki gelişme ve gerekler nedeni ile projenin çıktıları endüstriyel gerçekleştirimlerde de kullanılabilecektir. Ulusal AUS stratejileri kapsamında Türkiye’nin bilimsel ve endüstriyel katkılarına ve ekonomisine olumlu etkileri olacaktır.

Proje yürütücü, bir Doktora ve iki yüksek lisans öğrencisi bursiyer tarafından gerçekleştirilecektir. Proje sonucunda bu öğrenciler AUS uygulamaları, araç dinamikleri modellemesi, H¥ ve optimal kontrol, doğrusal olmayan ve karışık tam sayılı programlama ve Matlab/Simulink’de ileri simulasyon teknikleri hakkında tecrübe elde edeceklerdir.