IŞIKSAL BOSTAN M. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2018 - 2019
Proje Özeti Oran ve orantı
konusu matematikteki birçok konunun yanı sıra fen ve günlük hayattaki
durumları anlamak için kritik öneme sahiptir. Fakat, araştırmalar, özellikle
ortaokul düzeyindeki öğrencilerin oran ve orantı konusunu anlamada sorun
yaşadıklarını ve birçok kavram yanılgısına sahip olduklarını göstermiştir.
Dahası matematik öğretmenlerinin de benzer sorunlarla karşılaştıkları ve
benzer kavram yanılgılarına sahip oldukları belirtilmiştir. Öğretmenler oran
ve orantı konusunu öğrencilere kapsamlı ve anlamlı olarak öğretebilecek
öğrenme ortamları sunmakta başarısız olmaktadırlar. Bunun yanı sıra, ders
kitapları ve ek kaynaklardaki oran ve orantı bağlamları sınırlıdır ve
işlemsel becerilere yöneliktir. Bu sebeplerden dolayı okullardaki ve ders
kitaplarındaki oran ve orantı öğretiminin iyileştirilmesi önem taşımaktadır. Oran ve orantı
konusunda uluslararası ve ulusal literatürde yapılan çalışmalar, genellikle
öğrencilerin bu konuda ne bildiklerini ve hangi kavram yanılgılarına sahip
olduklarını belirlemeye ve bu bilgilerini ölçmeye yönelik test geliştirmeye
odaklanmıştır. Okullardaki ve ders kitaplarındaki oran ve orantı öğretimini
iyileştirmeye ve öğrencilerin bu konuyu anlamlı, kapsamlı ve sıralı bir
şekilde öğrenmesini sağlayacak öğretim ortamları oluşturmaya yönelik bilgi
oldukça sınırlıdır. Bu proje kapsamında 7. sınıf öğrencilerine oran ve orantı konusunun anlamlı, kapsamlı ve
sıralı şekilde nasıl öğretilebileceğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda, bu konu ile ilgili anahtar öğrenmeler (big ideas) belirlenerek
bu öğrenmelerin gerçekleştirilmesini sağlayacak araç, imge, etkinlik, fikir
paylaşımı ve sınıf içi söylemleri içeren varsayıma dayalı bir öğrenme rotası
geliştirilecektir. Ayrıca öğrencilerde anlamlı, kapsamlı ve sıralı öğrenmeyi
destekleyecek bir öğretimsel etkinlik dizisinin oluşturulması projenin
amaçları arasında yer almaktadır. Bu sayede 7. sınıflarda oran ve orantı
öğretimine yönelik bir yerel öğretim teorisi oluşturulması planlanmaktadır. Tasarı tabanlı
araştırma modeli kullanılan bu çalışmada, Ankara ili Altındağ ilçesine bağlı
bir devlet okulundaki 7. sınıf matematik öğretmeni ve öğrencileri amaçlı
olarak seçilmiştir. Bu öğretmen yenilikçi, işbirliğine açık, anlamlı
öğrenmeye önem veren ve oran ve orantı konusunun öğretiminde deneyime sahip
olduğu için seçilmiştir. Seçilen öğretmen, proje yürütücüsü ve bursiyerler (bir
doktora öğrencisi ve bir doktora sonrası araştırmacı) tasarı ekibini
oluşturmaktadır. Tasarı tabanlı olan bu araştırmanın ön hazırlık aşaması, ilk
(pilot) makro döngüsü ve ön (preliminary) analizlere dayalı düzenlemeler
2016-2017 Eğitim Öğretim yılı 1.ve 2. döneminde gerçekleştirilmiştir. Bu
proje kapsamında, bu araştırmanın 2. döngüsünün ve geriye dönük analizlerinin
2017-2018 Eğitim Öğretim yılında gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. Tasarı
tabanlı araştırmanın ilk döngüsüne yönelik veri toplama süreci görüşme,
gözlem ve doküman incelemesi yoluyla 2016-2017 eğitim öğretim yılında
gerçekleştirilmiş olup ikinci döngüye yönelik veriler 2017-2018 eğitim
öğretim yılı içerisinde toplanacaktır. Veri toplamanın ilk aşamasında ilgili
literatürden edinilen oran ve orantı konusunun anahtar öğrenmelerinin
kazanılmasını sağlayacak araçlar, imgeler, etkinlikler/fikir paylaşımı ve
muhtemel sınıf içi matematiksel söylemleri içeren varsayıma dayalı öğrenme
rotasının ve ilgili öğretimsel etkinlik dizisinin ilk hali geliştirilerek,
Altındağ ilçesindeki bir 7. sınıfta tasarı öğretim gerçekleştirilmiştir.
Çalışmanın ilk döngüsü için tasarı ekibi her ders öncesinde ihtiyaçların
belirlenmesi, dersin amaçları ve kapsamının netleştirilmesi ve her ders
sonrasında gerçekleştirilen öğretimin olumlu ve olumsuz yönlerinin ve bir
sonraki ders/döngü için yapılması gereken düzenlemelerin görüşülmesi
amaçlarıyla toplantılar gerçekleştirmiştir. İkinci döngüde de aynı veri
toplama süreçleri izlenecektir. İlk döngü verilerinin ön analizi ve yapılan
düzenlemeler sonucunda oluşturulan öğrenme rotası ve etkinlik dizisi ikinci döngüde
tekrar uygulanacak buradan edinilen deneyimler sonucunda öğrenme rotasına ve
etkinlik dizisine son hal verilecektir. Bunun yanı sıra, uygulanacak olan
kalıcılık testi ile öğrencilerin öğrenmelerinin kalıcılığı test edilecektir. Sonuç olarak, bu
çalışma kapsamında oran ve orantı konusuna yönelik uluslararası literatürde
vurgulanan anahtar öğrenmelerin belirlenmesi, bu öğrenmelere ulaşmayı
sağlayacak varsayıma dayalı öğrenme rotasının ve ilgili etkinlik dizisinin
geliştirilmesi, öğretmenlerin alan ve pedagojik alan bilgilerinin
desteklenmesi sağlanacaktır. Tüm bu süreç içinde gelişen deneyimlerden yola
çıkılarak, öğretmenlere oran ve orantı konusunu anlamlı ve kapsamlı şekilde
öğretebilecek sıralı etkinlikleri ve muhtemel sınıf içi söylemleri içeren bir
kılavuz sunulacaktır. Bu sebeplerden dolayı, çalışmanın oran ve orantı
konusunun öğretiminin kalitesini ve sonuç olarak öğrenci başarısını
arttıracak potansiyele sahip olduğu düşünülmektedir. |