DESIGNING FOR NEW GENERATION ELECTRONIC MUSICAL INSTRUMENTS: STRATEGIES TO IMPROVE INTERACTION, USER EXPERIENCE AND LIVE PERFORMANCE


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ETHEM HÜRSU ÖKE

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Owaın Francıs Pedgley

Eş Danışman: Bahar Şener Pedgley

Özet:

21. yüzyıla girilirken, teknolojide çığır açan gelişmeler yeni bir elektronik müzik enstrümanı ‘tür’ünün ortaya çıkmasına neden olmuştur. Büyük ölçüde teknolojiye bağımlı ve teknolojiyle işleyen bu enstrümanlara, müzik enstrümanı tasarımı ve araştırmaları alanında disiplinlerarası bir oluşum da eşlik ederek; müziği, endüstriyel tasarım, etkileşim tasarımı, kullanıcı deneyimi tasarımı, bilgisayar bilimi, yazılım mühendisliği, elektronik/bilgisayar mühendisliği, makina mühendisliği ve malzeme mühendisliği gibi çok çeşitli alanları birbirine bağladı. Her ne kadar tüm bu disiplinler elektronik enstrüman yapımı mesleğini sahiplenmeye çalışmış olsalar da, alandaki üretim ve çıktıların büyük çoğunluğunu, açık bir biçimde profesyonel müzisyenleri hedefleyen, onlar için tasarlanmış ve onların benimseyeceği enstrümanlar yerine, prototipsel araştırma, teknik inovasyon ve buluşlar oluşturmaktadır. Alanda görülen en belirgin eksiklik, profesyonel müzisyenlerin elektronik müzik enstrümanlarına dair ihtiyaçlarını, tercih ettikleri etkileşimleri ve arzu edilen kullanıcı deneyimlerini ortaya çıkartmaya yönelik ‘kullanıcı odaklı’ araştırmalardır. Buna ek olarak, profesyonel müzisyenlerin canlı performans bağlamındaki ihtiyaç ve beklentilerinin karşılanması için elektronik müzik enstrümanlarının nasıl tasarlanmaları gerektiğine dair bir teorik bilgi eksiği de bulunmaktadır. Bu tez, bir yandan alandaki kullanıcı içgörüsü eksikliğini ele alırken, kullanıcı odaklı elektronik müzik enstrümanı tasarımı için stratejiler ve yönergeler önermeyi amaçlamaktadır. Güncel literatür taramasını takiben, Repertuar Çizelgesi Tekniği ve Çapraz Etki Analizi karma yöntemiyle yapılan zengin içerikli bir alan araştırması sunulmuştur. Çalışma, profesyonel müzisyenlerin, farklı özellikleri doğrultusunda seçilmiş yeni nesil elektronik müzik enstrümanı örnekleri üzerinden yaptıkları uzman yorumlarına dayanmaktadır. Kişisel Kurgu Teorisi’nin esasları veri toplama ve işleme sürecinin temelini oluşturmuş, müzisyenlerin kişisel kurgularının arabağlantılarının tespiti ve öncelleştirilmesi, Çapraz Etki Analizi ile nitel ve nicel olarak ortaya çıkartılmıştır. Bu tezin temel çıktısı; tasarımcıların, yeni ürün geliştirme süreçlerinin özellikle ilk/kavramsal tasarım aşamalarında değerlendirebilecekleri, canlı müzik performansı bağlamında, elektronik müzik enstrümanlarıyla, tercih edilen etkileşimler ve beklenen kullanıcı deneyimleri elde etmelerini sağlayacak bir dizi stratejidir