FMEA-based methodology for delay analysis of construction projects


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: AYCAN DUMLU

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): İrem Dikmen Toker

Eş Danışman: Mustafa Talat Birgönül

Özet:

Gecikme, inşaat projelerinde çok yaygın karşılaşılan bir durumdur. Projeler, ortaya çıkan risk faktörleri nedeniyle tahmini hedeflerinde nadiren gerçekleştirilebilir. Karar vericiler, çeşitli risk faktörlerinin gerçekleşmesini göz önünde bulundurarak inşaat süresini doğru bir şekilde tahmin etmek için bir gecikme analizi yöntemine ihtiyaç duyarlar. Önceki projeler hakkında tarihi verinin bulunmaması ve inşaat projelerinin kendine özgü özelliklerinin olması nedeniyle, proje yöneticilerinin deneyimi gecikme analizi için değerli bir bilgi kaynağıdır. Bu çalışmada amaç, hata türü ve etkileri analizini (HTEA) kullanarak, gecikme kaynaklarını tahmin etmek ve öznel yargı kullanımına dayalı bir gecikme analizi yöntemi geliştirmektir. Literatür taramasında belirlenen yirmi dokuz (29) gecikme risk faktörü, on (10) farklı seviyede sınıflandırılmıştır. Gecikme faktörlerinin risk öncelik sayısı, HTEA yöntemi ile hesaplanmış ve bu faktörler göreceli önem düzeyleri dikkate alınarak sıralanmıştır. Gecikme risk faktörlerine karşılık gelen süreleri tahmin etmek ve önerilen metodolojinin etkilerini çapraz kontrol etmek için üç alternatif senaryo önerilmiştir. Daha sonra, önerilen metot, Primavera P6 programı kullanılarak örnek vaka çalışmasında uygulanmıştır. Girdiler programa entegre edilerek projenin tahmini gecikme süresi hesaplanmıştır. Örnek vaka incelemesi sonuçlarına göre, süresel gecikmelere neden olan en kritik faktörler tartışılmıştır. Metodolojide yer alan üç farklı senaryonun, üç farklı sonucu bulunmakta olup; sonuçların birbirine yakın olduğu gözlemlenmiştir. Önerilen metodoloji öznel yargılara dayanarak geliştirilmiş olmasına rağmen, sonuçlar tezin amacına göre makul seviyede yeterli bulunmuştur.