Zorunlu olmayan eğitimde süre uzatımı reformunun gençlerin eğitim ve istihdamı üzerine etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Öğrenci: Ali Gökhan Karabilgin

Danışman: MELTEM DAYIOĞLU TAYFUR

Özet:

Bu çalışma, zorunlu olmayan ortaöğretim süresinin üç yıldan dört yıla çıkarılmasının, gençlerin eğitim ve istihdamı üzerindeki etkisini incelemektedir. Bu amaç doğrultusunda Türkiye Hanehalkı İşgücü Anketinin çeşitli yıllarının mikro verileri ile Farkların Farkı metodolojisi kullanılmaktadır. İlk analizimiz, politika sonucunda 15- 18 yaşındakilerin okula devamının nasıl değiştiğini incelemeyi içeriyor. Devamında, politikanın politikadan etkilenen doğum kuşaklarının lise derecesine sahip olup olmamalarını nasıl etkilediğini araştırıyoruz. Bunu takiben politikanın gençlerin istihdamı üzerindeki etkisine bakıyoruz. Son olarak, politika sonucunda gençlerin zaman kullanımını, gençleri eğitim ve istihdam durumlarına göre birbirini dışlayan dört gruba ayırdığımız şekilde inceliyoruz. Sonuçlar, politikanın herhangi bir eğitim düzeyindeki eğitim görmedeki artışın 4.7 - 6.7 yüzde puan ve lise düzeyindeki eğitim görmedeki artışın 6.2 - 7.9 yüzde puan olduğunu göstermektedir. Etki, cinsiyetler ve yerleşim türleri arasında anlamlı olarak ölçüde fark göstermektedir. Lise eğitimini tamamlama olasılığı ise politika ile 4.5 - 4.7 yüzde puan düşmektedir. Ardından, politikanın 15 ila 18 yaş arası istihdam üzerindeki etkisi incelendiğinde, 0.8 yüzde vii puanlık bir azalma tespit edilmektedir. Son olarak, politikanın gençliğin zaman kullanımı üzerindeki etkisi incelendiğinde şu sonuçlar bulunmaktadır: politika, sadece okula gitme olasılığını 4.8 - 6.0 yüzde puan artırırken, sadece istihdam edilme olasılığını 0.7 - 1.3 yüzde puan ve her iki faaliyette de yer almama olasılığını 4.0 - 5.4 yüzde puan arasında azaltmaktadır.