Cumhuriyetçi ataerkinin çözümlenmesi : Elazığ Yatılı Akşam Kız Sanat Okulu'ndaki Kürt kadınları üzerine bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Sevim Yeşil

Danışman: FATMA YILDIZ ECEVİT

Özet:

Bu tezin amacı Türkiye’nin modernizasyon ve ulus inşası süreçlerine Kürt kadınlarının eğitim yoluyla dahil edilmeleri ve bu süreçleri nasıl deneyimlediklerini araştırmaktır. Bu konuya ilişkin, literatürde eğitimli, üst sınıf, kentli Türk kadınlarının bu süreçleri nasıl deneyimledikleri aktarılırken, farklı etnik ve dinsel gruptan gelen, alt sınıf kadınların deneyimleri henüz araştırılmamıştır. Bu sebeple bu çalışma farklı etnik-dinsel topluluğa ait kadınların deneyimlerini feminist bakış açısından tartışmaktadır. Bu tezde Cumhuriyetten önce başlayan modernleşme/Batılılaşma sürecinin Cumhuriyet döneminde ulus-devlet inşaa sürecine dönüşmesi ve genel olarak kadınlarin bu sürece entegrasyonlarını araştırdım. Bu modernleşme/Batılılaşma ve ulus-devlet inşaa süreçlerinden Kürtlerin nasıl etkilendikleri ve Kürt kadınlarının bu süreçlere eğitim yoluyla ne şekilde dahil edildiklerini Elazığ Kız Enstitüsü bünyesinde 1937 yılında kurulan Elazığ Girls’ Boarding Vocational School’u inceleyerek arastırdım. Tezin üç temel sonucu vardır. İlk olarak, okul Türk dilini ve kültürünü bu kadınlara benimseterek, onları Türk kültürüne entegre etme hedefini başarmıştır. İkinci olarak, Okul, onların ideal Cumhuriyet kadını kimliğini benimsemeleri vi ve Cumhuriyet ideolojisinin temsilcileri olmalarını sağlama hedefini de gerçekleştirmiştir. Üçüncü sonuç, bu kadınları yeni Türk kimliğini ve kültürünü benimseme sürecini travmatik yaşamadıklarıdır.