İlköğretim beden eğitiminde ögrencilerin sağlıkla ilgili fiziksel aktivite seviyelerinin, ders içeriğinin ve ögretmen davranışlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Irmak Hürmeriç

Danışman: SADETTİN KİRAZCI

Özet:

Beden eğitimi, fiziksel aktivite ile ilgili bilgi ve olumlu davranışları geliştirir. Çocukluk ve gençlik döneminde, düzenli olarak fiziksel aktiviteye katılmanın sağlığa yararlı etkileri vardır. Bu çalışmanın amacı; (a) öğrencilerin fiziksel aktivite seviyelerinin, ders içeriklerinin ve öğretmen davranışlarının tanımlanması, (b) fiziksel aktivite, ders içerikleri ve öğretmen davranışları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi, (c) bu değişkenler açısından özel ve devlet okulları arasındaki farklılıklarının araştırılmasıdır. Bu çalışmaya Ankara’daki özel ve devlet okullardan 19 öğretmen katılmıştır. Toplamda 36 ders gözlenmiştir. Altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflardan 144 öğrenci sistematik gözlem aracı SOFIT ile gözlenmiştir. Gözlenen derslerde öğrencilerin çok fazla hareket etmedikleri ve zamanlarını genelde ayakta durarak veya oturarak harcadıkları saptanmıştır. Özel ve devlet v okullarındaki öğrencilerin aktif oldukları zamanda genelde beceri öğrendikleri gözlenmiştir. Fakat, öğretmenler fiziksel uygunluk hakkında genel bilgi ve bunu teşvik edici davranışlarda bulunmamaktadırlar. Çalışmanın bulguları, öğrencilerin aktivite seviyeleri, ders içeriği ve öğretmen davranışları arasında hem pozitif hemde negatif ilişkiler olduğunu göstermektedir. Özel okullarda beden eğitimi öğretmenlerinin derste daha fazla gözlem yaptığı görülmüş, fakat devlet okullarındaki öğretmenlerinde derste fiziksel uygunluk hareketlerini daha çok gösterdikleri saptanmıştır. Ayrıca, özel ve devlet okullarındaki ders içeriklerinde bir fark görülmemiştir. Beden Eğitimi dersleri öğrencilere beceri ve fiziksel uygunluk gelişimi sağlamaktadır. Gelişim sağlaması ve ileriki yaşlarda bu gelişimi kullanması acısından beden eğitimi dersi yararlıdır. Ancak bu çalışma, derslerde öğrencilerin daha çok beceri öğrendiklerini, fiziksel uygunluğu geliştirmek ve teşvik etmek için zaman harcanmadığını göstermiştir. Geleceğin yetişkinlerinin sağlık ile ilgili fiziksel aktivite seviyelerinin ve bilgi düzeylerinin geliştirilmesi için; hizmet içi eğitimde öğretmenlerin desteklenmesi ve beden eğitimi öğretmeni yetiştiren programların gözden geçirilerek gerekli değişikliklerin yapılması gerekmektedir.