Okul çeşidinin, cinsiyetin ve sınıfın öğrencilerin teknolojiye karşı tutumlarına etkilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Melek Çatak

Danışman: SAFURE BULUT

Özet:

Bu çalışmanın amaçları, 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okul çeşidi, cinsiyet ve sınıfa göre teknolojik geçmişlerinin incelenmesi ve okul çeşidinin, cinsiyetin ve sınıfın 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin teknolojiye karşı tutumları üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırma 569 öğrenciyle yapılmıştır. Her bir sınıftaki denek sayısı 196, 181 ve 1 92' dir. Cinsiyete göre ise 260 kız ve 309 erkektir. Gerekli verileri toplamak için çalışmada şu ölçme araçları kullanılmıştır: 1. Teknolojinin Kullanımı Bilgi Formu (TKBF); 2. Teknolojiye Karşı Tutum Ölçeği (TTÖ). TKBF araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. TTÖ araştırmacılar tarafından geliştirilmiş, geçerlik ve güvenirlikleri test edilmiştir. Bu çalışmanın verileri TKBF' de verilen soruların cevaplarının sıklıkları bulunarak ve 3 Yönlü Varyans ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları şunları göstermiştir: 1. Bilgi teknolojisi bulunan bir okula devam eden öğrencilerle etmeyenlerin teknolojik geçmişleri arasında büyük bir fark yoktur. 2. Kızlar ve erkekler arasında teknolojik geçmişlerine göre önemli bir fark yoktur. 3. Teknolojik geçmişlerine göre 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri arasında küçük farklar vardır. 4. Bilgi teknolojisi bulunan birokula devam eden öğrencilerle etmeyenler arasında matematik, sosyal bilgiler, fen bilgisi, yabancı dil derslerinde öğretim teknolojisi kullanımına göre büyük bir fark yoktur. Her iki tip okulda da ders araç gereçleri en sık kullanılan araçlardır. 5. Bilgi teknolojisi bulunan bir okula devam eden öğrencilerle etmeyenlerin teknolojiye karşı tutumlarına göre ortalamaları arasında anlamlı bir fark yoktur. Bununla birlikte bilgi teknolojisi sınıfı olmayan bir okula devam eden öğrenciler teknolojiye karşı tutumlarına göre daha yüksek puana sahiptir. 6. Kızlar ve erkekler arasında istatiksel olarak teknolojiye karşı tutumlarına göre ortalamaları arasında anlamlı bir fark yoktur. Bununla birlikte kızlar daha yüksek puana sahiptir. 7. Teknolojiye karşı tutumlarına göre 6., 7. ve 8.sınıf öğrencilerinin ortalamaları arasında anlamlı bir fark yoktur.Bununla birlikte 7.sınıf öğrencileri en yüksek puana sahiptir, ö.sınıf öğrencileri ikinci yüksek puana ve 8.sınıf öğrencileri en düşük puana sahiptir. 8. Teknolojiye karşı tutum açısından eğitim teknolojisinin kullanılması ve cinsiyet arasında etkileşim vardır. 9. Teknolojiye karşı tutum açısından eğitim teknolojisinin kullanılması- sınıf ve cinsiyet -sınıf arasında etkileşim yoktur.