Kitlesel açık çevrim içi derslerde girdi, süreç ve çıktı boyutlarının incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Öğrenci: Berkan Çelik

Danışman: KÜRŞAT ÇAĞILTAY

Özet:

Kitlesel Açık Çevrim içi Dersler (KAÇD’ler), son yıllarda dünya çapında büyük bir ilerleme kaydetmiştir. Bilgeİş Çevrim içi Öğrenme Portali (bilgeis.net), Türkiye'de çevrim içi bir derse kaydolmak isteyen herkes için pgKAÇD (Profesyonel Gelişim için Kitlesel Açık Çevrim içi Ders) sağlayan en kapsamlı KAÇD portallerinden biridir. Bu çalışma, KAÇD’lerde girdi, süreç ve çıktı değişkenlerinin ve bu değişkenler arasındaki ilişkilerin çeşitli veri kaynakları kullanılarak Biggs'in 3P öğretme ve öğrenme modeli ve niyet-davranış uyumsuzluğu temelinde genel olarak anlaşılmasını ve araştırılmasını karma yöntem araştırması (sıralı açıklayıcı desen) ile sağlamaktadır. Bu çalışmanın dört amacı vardır. Birincisi, öğrenenlerin pgKAÇD'lere kaydolma motivasyonlarını, farklı bakış açılarına dayalı pgKAÇD tamamlama oranlarını ve ilgili değişkenler ile pgKAÇD tamamlama arasındaki ilişkiyi incelemektir. İkincisi, öğrenen niyetlerini bunları izleyen davranışlarla (niyet-davranış uyumsuzluğu) incelemek ve niyet-davranış uyumsuzluğunun arkasındaki nedenleri açıklamaktır. Üçüncüsü, KAÇD'lerde ders doyumu ve algılanan öğrenmeyi çevrim içi öğrenmeye hazırbulunuşluk ve algılanan kullanılabilirlik değişkenleri açısından incelemektir. Sonuncusu ise öğrenenlerin pgKAÇD'lere başlamama, tamamlamama ve tamamlama nedenlerini, çevrim içi öğrenmeye hazırbulunuşluklarını, ders doyumunu, öğrenmelerini etkileyen faktörleri, portalin kullanılabilirliğini ve dersleri tamamlama sonucunda elde edilen algılanan faydaları keşfetmektir. Bu çalışma için toplam dört pgKAÇD (ikisi teknik beceriler ve ikisi sosyal beceriler için olmak üzere) üç aşamalı örnekleme stratejisi kullanılarak seçilmiştir. Çalışmanın katılımcıları bu dört pgKAÇD’ye kayıt olan öğrenenlerden oluşmakta ve katılımcı sayısı, nicel ve nitel aşama için sırasıyla 12.666 ve 704'tür.Veriler, nicel ve nitel ölçme araçları kullanılarak toplanmış ve tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, Bilgeİş pgKAÇD'lerine kayıt olan öğrenenlerin yeni bir konu öğrenme, kişisel gelişim, sahip olunan bilgileri arttırma ve konuya ilgi gibi çeşitli motivasyonlara sahip olduğunu göstermiştir. Öğrenenlerin pgKAÇD'lere başlamamasının ve tamamlamamasının ana nedeni, öğrenenlerle ilgili zaman sorunları olarak bulunmuştur. Dahası, geleneksel tamamlama oranları, aktif öğrenenlere ve öğrenen niyetlerine dayalı tamamlama oranları çok farklı yüzdeler göstermiştir. pgKAÇD tamamlama durumu yaş, cinsiyet, eğitim seviyesi, istihdam durumu, öğrenen niyeti, çevrim içi öğrenmeye hazırbulunuşluğun öz-yönelimli öğrenme boyutu ve öğrenenlerin ders davranışları değişkenleri ile anlamlı ölçüde ilişkili bulunurken önceki çevrim içi öğrenme deneyimleriyle ilişkili bulunmamıştır. Sonuçlar ayrıca pgKAÇD'lerde niyet-davranış uyumsuzluğunun oluştuğunu ve niyet-davranış uyumsuzluğunun arkasındaki ana nedenin öğrenenle ilgili zaman sorunları olduğunu göstermiştir. Sonuçlar, çevrim içi öğrenmeye hazırbulunuşluk, ders doyumu ve algılanan öğrenme, çevrim içi öğrenmeye hazırbulunuşluk ve ders doyumu ile algılanan kullanılabilirlik ve algılanan öğrenme arasında anlamlı bir ilişki olduğuna işaret etmiştir. Buna ek olarak, öğrenenler çoğunlukla kendilerini Bilgeİş pgKAÇD’lerinde çevrim içi öğrenmeye hazır hissetmişlerdir. Genel olarak ders tasarımından memnun kalmışlardır ve ders tasarımıyla ilgili konular öğrenmelerini olumlu yönde etkilemiştir. Ayrıca portalin kullanımını kolay bulmuşlar ve portalin iyi tasarlanmış olduğunu belirtmişlerdir. Ağırlıklı olarak öğrenenler tamamladıkları derslerden bilgi edinmeye yönelik fayda elde etmişlerdir. Çalışmanın sonuçları detaylı olarak tartışılmış ve KAÇD tasarımcıları, geliştiricileri ve sağlayıcıları için uygulamaya yönelik öneriler verilmiştir