Hizmet öncesi matematik öğretmenlerinin çevrimiçi geleceğe dönük yansıtıcı yazılar yoluyla profesyonel kimlik gelişimi: bir müdahale çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Amine Merve Ercan

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Nur Çakır

Eş Danışman: Ali Yıldırım

Özet:

Bu çalışma, çevrimiçi geleceğe dönük yansıma yazılarıyla hizmet öncesi öğretmen eğitimi sırasında meydana gelen öğretmen kimliğinin gelişimine ilişkin bilgi edinmeyi amaçlayan bir müdahale çalışmasıdır. Bu amaçla aşağıdaki araştırma soruları incelenmiştir; (1) Matematik öğretmen adayları mesleki kimliklerini nasıl algılarlar? (2) Haftalık çevrimiçi geleceğe dönük düşüncelerin öğretmen adaylarının mesleki kimlik gelişimi üzerinde nasıl bir etkisi vardır? Ve (3) Çevrimiçi “profesyonel benlik” üzerine düşünmek, matematik öğretmen adaylarının mesleki kimlik gelişimini nasıl etkiler? Çalışma, Bejiaard ve ark. (2000) 'nın öğretmen kimliği teorisini kuramsal çerçeve olarak temel almıştır ve haftalık çevrimiçi ileriye dönük yansıtıcı yazmanın matematik öğretmeni adaylarının mesleki kimlik gelişimine etkisini araştırmak için karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmı için tek bir gruplu ön test-son test deseni kullanılırken, nitel kısmı için tematik analiz yaklaşımı benimsenmiştir. Bu çalışmada bir rastlantısal olmayan örnekleme yöntemi olarak kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, 31 üçüncü sınıf matematik öğretmen adayından, nitel veriler ise müdahaleye katılan yedi gönüllü öğretmen adayından toplanmıştır. Veriler, ETIM ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış, nicel veriler SPSS24.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilirken ve nitel veriler tematik analiz yaklaşımı ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, öğretmen adaylarının kendilerini öğretmen olarak tanımlanırken mesleki kimliklerinin pedagojik ve didaktik uzmanlığına daha çok odaklandıklarını ve 10 hafta sonunda, öğretmen adaylarının ETIM’e göre kimlik gelişiminde anlamlı bir pozitif fark olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğretmen adaylarına göre bu müdahale çalışması onların düşünme becerilerini geliştirmiş, farkındalıklarını artırmış, öğretmen kimliğini içselleştirmelerini kolaylaştırmış ve onlara yeni bakış açıları kazandırmış, dolayısıyla mesleki kimliklerini geliştirmelerine olanak sağlamıştır.