Bilişsel ayrışma, depresyon,bilinçli farkındalık ve deneyimsel kaçınmanın üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı üzerindeki rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Öğrenci: Şebnem Aslan

Danışman: OYA GÜNERİ

Özet:

Bu çalışmada bilişsel ayrışma, depresyon, bilinçli farkındalık ve deneyimsel kaçınma düzeylerinin üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı üzerindeki rolünün araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 640 (441 kadın, 199 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın verilerine Demografik Bilgi Formu, Young İnternet Bağımlılığı Testi Kısa Formu (YİBT-KF), Drexel Ayrışma Ölçeği (DAÖ), Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ), Bilinçli Dikkat ve Farkındalık Ölçeği (BDFÖ) ve Çok Boyutlu Yaşantısal Kaçınma Ölçeği-30 (ÇBYKÖ-30) kullanılarak ulaşılmıştır. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçları internet bağımlılığı ile depresyon ve deneyimsel kaçınmanın alt boyutlarıdan sıkıntıdan hoşlanmama, erteleme, baskılama/inkar ve sıkıntıya katlanma arasında anlamlı pozitif ilişkiyi gösterirken; internet bağımlılığı ile bilişsel ayrışma ve bilinçli farkındalık arasında ise anlamlı negatif ilişki olduğunu ortaya koymuştur. İnternet bağımlılığı ile deneyimsel kaçınma ölçeğinin davranışsal kaçınma ve dikkat dağıtma/bastırma alt boyutları arasında ise anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bunun yanı sıra, sonuçlar elde edilen anlamlı ilişkilerin internet bağımlılığı puanlarındaki değişimin %22’sini açıkladığını göstermektedir