Perceptions of students, teachers and parents regarding English-medium instruction at secondary education


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Öğrenci: ŞAHİKA TARHAN

Danışman: AHMET OK

Özet:

Bu çalışmanın amacı yabancı dille (İngilizce) öğretim ve yabancı dil olarak İngilizce’ye ilişkin, öğrenci, öğretmen, veli görüşlerini saptamaktır. Araştırma deseni, yurt çapında uygulanan geniş kapsamlı bir anket çalışması ve bireysel görüşmeler temeline dayanmaktadır. Çalışmanın örneklemi, 32 ilde bulunan 42 Anadolu lisesinden tabakalı ve kritere dayalı örneklem yöntemiyle seçilen 982 öğrenci, 383 öğretmen ve 988 veliyi kapsamaktadır. Buna ek olarak, görüşmelere altı öğrenci, dört öğretmen ve dört öğrenci katılmıştır. Veri toplamak için öğrenci, öğretmen ve veliler için ayrı düzenlenen ve farklı ve ortak sorulardan oluşan iki tür araç kullanılmıştır. Birinci araç beşli altölçekler ve açık uçlu soruları içermektedir. İkinci araç yarı yapılandırılmış mülakat formlarından oluşmuştur. Çalışmada toplanan nicel verilerin analizi, tek yönlü varyans analizi, ikiyönlü korelasyon, t-testi ve betimsel yöntemler kullanılarak yapılmıştır. Nitel veriler içerik analizine tabi tutularak alt kategoriler ve temalar oluşturularak çözümlenmiştir. Bulgular öğrenci, öğretmen ve velilerin çoğunluğunun orta öğretim düzeyinde yabancı dille (İngilizce) öğretimi desteklemediklerini göstermiştir. Yabancı dille öğretime olumsuz bakan öğrenci, öğretmen ve velilerin yanısıra olumlu bakanlar da uygulamaya yönelik sorunlar, ve öğretim sürecindeki zorluklar üzerinde durmuşlardır. Yabancı dille öğretimi tercih eden ve etmeyen grupların, yabancı dille öğretime yönelik algılarıyla, yabancı dile yönelik algıları arasında olumlu bir ilişki bulunmuştur. Bulgular yabancı viii dil olarak İngilizce’nin olumlu algılandığını ve bu dilin öğretiminin desteklendiğini göstermiştir. Öğretmen ve öğrencilere göre yabancı dille (İngilizce) öğretim, Anadolu liselerinde matematik ve fen derslerinde öğretim sürecini etkilemekte, özellikle konuları öğrenme bakımından sorun olabilmektedir.